M/S.

”Birgitte Skou”

Hjemsted:

København.

Kaldesignal:

 OXZI.

Byggeår:

1925.

Byggested:

AG Weser, Bremen, Tyskland.

Byggenr:

395.

Besætning:

 

Køl lagt:

 

Antal TEU’s:

 

Søsat:

 

Antal  reefers:

 

Længde:

86,44 m.

Brt:

1.878.

Hovedmaskine:

1 stk. 6 cyl. 4SCSA M.A.N.

Bredde:

12,67 m.

Nrt:

915.

HK:

1.400 ihk.

KW:

 

Dybgang:

5,00 m.

Tdw:

2.750.

Fart i knob:

10,5.

Prøvetur:

 

Periode i fart:

1947 – 1958.

Ex. Navne:

”Sorrento”, ”Bessel”, ”Empire Coniston”.

Leveret:

/5-1925.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

 

Salgsår:

1958.

 

Rederi: D/S Ove Skou A/S og D/S af 1937, København.                       IMO-nummer:  

Skibets videre historie:

1925:

Afleveret 75 til M. Sloman jr., Hamburg under navnet ”Sorrento”. Senere overført til Treuhandverwaltung for den tysk – hollandske økonomi aftale.

1926:

Solgt 16/8 til Otwi Werke, Bremen. Omdøbt til ”Bessel”.

1928:

Solgt 20/12 til Dampfschiffahrt Gesellschaft Neptun, Bremen. Navn uændret. Besætningen overgav skibet til de allierede i Vigo, Spanien, hvorefter det blev tildelt England. Herefter overført til Ministry of Transport. Korr. Reder: Stone & Rolfe Ltd. Omdøbt til ”Empire Coniston”.

1947:

Overført til den danske stat /12 som erstatning.

1947:

Solgt /12 til D/S Ove Skou A/S og D/S af 1937. Omdøbt til ”Birgitte Skou”.

1958:

Ankom 12/4 til København for oplægning.

1959:

Solgt 25/9 til Armamento Agenzia Marittina Framar, Genova. Omdøbt til ”N. Martini”.

1961:

Omdøbt til ”Nicolo Martini”

1962:

Rederiets navn ændres til: Spedizione Italiane Marittime Terrestre.

1972:

Grundstødte 25/4 om natten på rejse fra Carloforte til Genova. Grundet større lækager blev skibet sat på grundud for Portoscuso, Sardinien

1973:

Solgt til firmaet Bearcat S.p.A., som kondemneret. Skibet bjærges og bugseres til til Vado for ophugning.

 


"Birgitte Skou"
Foto: Widar Krogstads arkiv.

Tilbage til Ove Skou