M/S. |
”Birgitte Skou” |
Hjemsted: |
København. |
Kaldesignal: |
|
|||||||
Byggeår: |
1925. |
Byggested: |
AG Weser, Bremen, Tyskland. |
|||||||||
Byggenr: |
395. |
Besætning: |
|
|||||||||
Køl lagt: |
|
Antal TEU’s: |
|
|||||||||
Søsat: |
|
Antal
reefers: |
|
|||||||||
Længde: |
86,44 m. |
Brt: |
1.878. |
Hovedmaskine: |
1 stk. 6 cyl. 4SCSA M.A.N. |
|||||||
Bredde: |
12,67 m. |
Nrt: |
915. |
HK: |
1.400 ihk. |
KW: |
|
|||||
Dybgang: |
5,00 m. |
Tdw: |
2.750. |
Fart i knob: |
10,5. |
|||||||
Prøvetur: |
|
Periode i fart: |
1947 – 1958. |
Ex. Navne: |
”Sorrento”, ”Bessel”, ”Empire Coniston”. |
|||||||
Leveret: |
/5-1925. |
Sidste tur: |
|
|
||||||||
Indsat: |
|
Salgsår: |
1958. |
|
||||||||
Rederi: D/S Ove Skou A/S og D/S
af 1937, København.
IMO-nummer: |
||||||||||||
Skibets videre historie: |
||||||||||||
1925: |
Afleveret 75 til M. Sloman jr., Hamburg under navnet ”Sorrento”. Senere overført til Treuhandverwaltung for den tysk – hollandske økonomi aftale. |
|||||||||||
1926: |
Solgt 16/8 til Otwi Werke, Bremen. Omdøbt til ”Bessel”. |
|||||||||||
1928: |
Solgt 20/12 til Dampfschiffahrt Gesellschaft Neptun, Bremen. Navn uændret. Besætningen overgav skibet til de allierede i Vigo, Spanien, hvorefter det blev tildelt England. Herefter overført til Ministry of Transport. Korr. Reder: Stone & Rolfe Ltd. Omdøbt til ”Empire Coniston”. |
|||||||||||
1947: |
Overført til den danske stat /12 som erstatning. |
|||||||||||
1947: |
Solgt /12 til D/S Ove Skou A/S og D/S af 1937. Omdøbt til ”Birgitte Skou”. |
|||||||||||
1958: |
Ankom 12/4 til København for oplægning. |
|||||||||||
1959: |
Solgt 25/9 til Armamento Agenzia Marittina Framar, Genova. Omdøbt til ”N. Martini”. |
|||||||||||
1961: |
Omdøbt til ”Nicolo Martini” |
|||||||||||
1962: |
Rederiets navn ændres til: Spedizione Italiane Marittime Terrestre. |
|||||||||||
1972: |
Grundstødte 25/4 om natten på rejse fra Carloforte til Genova. Grundet større lækager blev skibet sat på grundud for Portoscuso, Sardinien |
|||||||||||
1973: |
Solgt til firmaet Bearcat S.p.A., som kondemneret. Skibet bjærges og bugseres til til Vado for ophugning. |
"Birgitte Skou" Foto: Widar Krogstads arkiv. |