M/S. |
”Benny Skou” |
Hjemsted: |
København. |
Kaldesignal: |
OYBZ. |
|||||||
Byggeår: |
1951. |
Byggested: |
Burmeister & Wain,
København, Danmark. |
|||||||||
Byggenr: |
707. |
Besætning: |
|
|||||||||
Køl lagt: |
|
Antal TEU’s: |
|
|||||||||
Søsat: |
24/5-1951. |
Antal
reefers: |
|
|||||||||
Længde: |
119,15 m. |
Brt: |
4.248. |
Hovedmaskine: |
1 stk. B&W 874-VTF-140. |
|||||||
Bredde: |
16,95 m. |
Nrt: |
2.404. |
HK: |
8.720 ihk. |
KW: |
|
|||||
Dybgang: |
7,07 m. |
Tdw: |
6.950. |
Fart i knob: |
17,0. |
|||||||
Prøvetur: |
|
Periode i fart: |
1951 – 1972. |
Ex. Navne: |
|
|||||||
Leveret: |
23/8-1951. |
Sidste tur: |
|
|
||||||||
Indsat: |
|
Salgsår: |
1972. |
|
||||||||
Rederi: D/S Ove Skou A/S og D/S
af 1937, København.
IMO-nummer: |
||||||||||||
Skibets videre historie: |
||||||||||||
1955: |
Under rejse
Bombay – Singapore 22/9 opdagedes brand i last 1. Ilden udviklede sig,
og der blev tilkaldt hjælp over radioen mens skibet fortsatte mod Port
Swettenham, hvor det ville blive mødt af slukningsfartøjer. Undervejs
blev der blæst kulsyre ind gennem borede huller i lugekarmene, hvorved
temperaturen aftog en del. 23/9 ankom ”Benny Skou” til indsejlingen til
Port Swettenham havn, men da slukningsfartøjer og lods udeblev, forsatte
man med forceret fart mod Singapore. Efter ankomst ankom et
slukningsfartøj og assisterede med slukning i lastrummet. Branden
skyldtes formentlig selvantændelse. |
|||||||||||
1955: |
På rejse mellem Albany,
USA – Rotterdam, blev der under hårdt vejr slået hul i tank 1. Senere
repareret i Kiel. |
|||||||||||
1956: |
Grundstødt
i Malakka strædet1/4 på rejse mellem Belawan - Singapore formodentlig
pga. forveksling af farvands
afmærkningen. Skibet kom flot ved egen hjælp og fortsatte rejsen. Det
viste sig senere, at 2 af skruebladende var blevet bøjet. |
|||||||||||
1961: |
Overført til Ove Skou
Rederi-A/S. Maskinen ombygget på Helsingør Værft til tungoliedrift,
hvilket indebar en kraftig besparelse på bunkers udgifterne. |
|||||||||||
1966: |
Omdøbt /9 til ”Else
Skou”. |
|||||||||||
1966: |
Overført /12 til Skou
Navigation A/S. |
|||||||||||
1972: |
Ankom 6/7
til København efter grundstødning i Sundet ved Falsterbo kanalen 13/6.
Efter udlosning oplagt ved Kalvebod Brygge. |
|||||||||||
1972: |
Solgt 13/12 til
Athanasios Petros Callitsis, Grækenland. Omdøbt til ”Synergasia”. |
|||||||||||
1974: |
Rederiet ændrer navn til
Synergasia Compania Naviera S.A., Grækenland. |
|||||||||||
1980: |
Ankom 10/1 til Burriana,
Spanien for ophugning. |
"Benny Skou" Foto: Gert Pedersen´s arkiv. |
|
"Benny Skou" Foto: Widar Krogstad´s arkiv. |
"Else Skou" udgående fra Brunsbüttel 20/6-1969 Foto: Malcolm Granfield. |
"Else Skou" i Hansa charter ankommer til Rotterdam 11/6-1970 Foto: Malcolm Granfield. |