M/S. |
”Mercandian Transporter II” |
Hjemsted: |
København. |
Kaldesignal: |
OWXE. |
|||||||
Byggeår: |
1978. |
Byggested: |
Frederikshavn Værft A/S, Frederikshavn, Danmark. |
|||||||||
Byggenr: |
376. |
Besætning: |
|
|||||||||
Køl lagt: |
1/12-1977. |
Antal TEU’s: |
|
|||||||||
Søsat: |
17/2-1978. |
Lanemeter: |
870. |
|||||||||
Længde: |
105,62 m. |
Brt: |
1.599. |
Hovedmaskine: |
1 stk, MaK 12M453AK. |
|||||||
Bredde: |
18,81 m. |
Nrt: |
862. |
HK: |
4.500. |
KW: |
3.310. |
|||||
Dybgang: |
4,97 m. |
Tdw: |
3.400. |
Fart i knob: |
15,0. |
|||||||
Prøvetur: |
|
Periode i fart: |
1978 – 1987. |
Ex. Navne: |
|
|||||||
Leveret: |
5/7-1978. |
Sidste tur: |
|
|
||||||||
Indsat: |
|
Salgsår: |
1987. |
|
||||||||
Rederi:
K/S Merc Scandia XXII,
København.
IMO-nummer: 7637307. |
||||||||||||
Skibets videre historie: |
||||||||||||
1984: |
Omdøbt /6 til ”Transporter II”. |
|||||||||||
1984: |
Omdøbt /8 til ”Mercandian Transporter II” |
|||||||||||
1984: |
Omdøbt til ”Transporter II”. |
|||||||||||
1985: |
Omdøbt /11 til ”Mercandian Transporter II”. |
|||||||||||
1987: |
Solgt /3 til Sea Malta Co. Ltd., Marsa, Malta. Omdøbt til ”Pinto”. |
|||||||||||
1998: |
Solgt 12/3 til Yantai Ferry Co., Yantai, Kina. Omdøbt til “Sheng Lu”. Ombygget til færge. |
|||||||||||
1999: |
Sank 17/10 under rejse fra Yantian. 300 passagerer blev reddet. |
"Mercandian Transporter II" præsenteres ved
Langelinie, København 8/7-1978 Foto: Svend Raether. |
"Pinto" i Livorno /4-1990 Foto: Brian Fisher. |