M/S.

”Mercandian Commander”.

Hjemsted:

København.

Kaldesignal:

OUJW.

Byggeår:

1975.

Byggested:

Frederikshavn Værft & Tørdok A/S, Frederikshavn, Danmark.

Byggenr:

359.

Besætning:

 

Køl lagt:

6/5-1975.

Antal TEU´s:

 

Søsat:

27/8-1975.

Lanemeter:

 

Længde:

96,50 m.

Brt:

1.599.

Hovedmaskine:

1 stk. MAK 8M453AK.

Bredde:

15,98 m.

Nrt:

1.098.

HK:

2.600.

KW:

1.912.

Dybgang:

5,63 m.

Tdw:

4.250.

Fart i knob:

13,5.

Prøvetur:

 

Periode i fart:

1975 – 1980.

Ex. Navne:

 

Leveret:

28/11-1975.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

 

Salgsår:

1980.

 

Rederi: K/S Sea-Air I, København, (KR) Per S. Henriksen, Charlottenlund.                            IMO-nummer: 7402984.

Skibets videre historie:

1979:

Solgt /4 til Per S. Henriksen, som eneejer.

1980:

Solgt 7/6 til Oldenburg-Portugiesches Dampfschiffs-Rheederei, Hamburg. Omdøbt til ”Sevilla”.

1982:

Solgt til Regliners Panma S.A., Panama, uden navneændring.

1984:

Solgt til Seaholly Maritime Co, Panama. Omdøbt til “Holly I”.

1985:

Solgt til Armara Soc r l. Napoli. Omdøbt til ”Komet”.

1987:

Omdøbt til ”Rubicone”.

1988:

Omdøbt til ”Komet”.

1995:

Solgt til Lesea Global Feed The Hungry. Omdøbt til “Evangeline”.

2002:

Solgt til Abdul Razzak Yamak, Yamak Shipping, Lattakia, Syrien. Omdøbt til “Haj Amin 1”.

2017:

Ophugget. Sat på stranden i Aliaga, Indien 8/9.

 


"Mercandian Commander"
Foto: M/S Museet for Søfart.
 
"Holly 1" ankommer til Goole UK
Foto: PWR.

"Evangeline" under vejs på Ems'en 2/7-1996
Foto: © Frits Olinga.

"Haj Amin 1" på vej gennem Bosporus strædet 16/6-2008
Foto: © Gerolf Drebes.

Tilbage til Mercandia