M/S. |
”Vibeke Mærsk” |
Hjemsted: |
København. |
Kaldesignal: |
OYDX. |
|||||||
Byggeår: |
1948. |
Byggested: |
Odense Staalskibsværft A/S, Odense, Danmark. |
|||||||||
Byggenr: |
107. |
Besætning: |
|
|||||||||
Køl lagt: |
|
Antal TEU’s: |
|
|||||||||
Søsat: |
12/1-1946. |
Antal
reefers: |
|
|||||||||
Længde: |
103,48 m. |
Brt: |
4.298. |
Hovedmaskine: |
1 stk. B&W type 562-VTF-115. |
|||||||
Bredde: |
15,54 m. |
Nrt: |
2.496. |
HK: |
2.800 ihk. |
KW: |
|
|||||
Dybgang: |
8,50 m. |
Tdw: |
5.950. |
Fart i knob: |
13,0. |
|||||||
Prøvetur: |
|
Periode i fart: |
1948 – 1967. |
Ex. Navne: |
|
|||||||
Leveret: |
11/4-1948. |
Sidste tur: |
|
|
||||||||
Indsat: |
|
Salgsår: |
1967. |
|
||||||||
Rederi:
D/S af 1912.
IMO-nummer: 5379523. |
||||||||||||
Skibets videre historie: |
||||||||||||
1945: |
Bestilt af Tyskland, men på grund af materialeknaphed blev ordren annulleret i marts og derefter i maj overtaget af A.P. Møller, der ændrede ordren til et motorskib. |
|||||||||||
1960: |
Grundstødt 8/7 under rejse fra Dakar tl Bissau med stykgods. En del af ladningen måtte lægtres, før skibet kunne komme flot. |
|||||||||||
1960: |
Omdøbt til ”Vibeke Gulwa” i perioden 15/3 til 24/8-1961. Indsat på den nye Gulwa-linie. Linien blev oprettet i 1958 i samarbejde med et norsk rederi, men blev atter nedlagt i 1961 på grund af manglende indtjening. |
|||||||||||
1967: |
Solgt 1/8 til Brigantine Transport Corporation, Monrovia. Omdøbt til ”Valentine”. |
|||||||||||
1968: |
Solgt 9/7 til Hong
Kong Island Shipping Co., Hong Kong. Omdøbt til “Yuen Chau”. |
|||||||||||
1977: |
Solgt til Huye Fong Navigation Co., S.A., Hong Kong. Omdøbt til ”Huey Fong”. Meget omtalt i pressen, da skibet 1ste juledag bragte 2500 vietnamesiske flygtninge, opsamlet fra 9 små både, til Hong Kong. |
|||||||||||
1979: |
Oplagt 19/1 i Hong Kong. |
|||||||||||
1980: |
Solgt til ophugning i Hong Kong. |
"Vibeke Mærsk" Foto: Gert Pedersen´s arkiv |