M/T. |
”Valkyrien Mærsk” |
Hjemsted: |
København. |
Kaldesignal: |
OXGM. |
|||||||
Byggeår: |
1950. |
Byggested: |
Odense Staalskibsværft A/S, Odense, Danmark. |
|||||||||
Byggenr: |
113. |
Besætning: |
|
|||||||||
Køl lagt: |
|
Antal TEU’s: |
|
|||||||||
Søsat: |
30/6-1950. |
Antal
reefers: |
|
|||||||||
Længde: |
153,25 m. |
Brt: |
10.512. |
Hovedmaskine: |
1 stk. B&W type 674-VTF-160. |
|||||||
Bredde: |
20,82 m. |
Nrt: |
6.318. |
HK: |
6.900 ihk. |
KW: |
|
|||||
Dybgang: |
10,42 m. |
Tdw: |
16.880. |
Fart i knob: |
14,5. |
|||||||
Prøvetur: |
|
Periode i fart: |
1950 – 1968. |
Ex. Navne: |
|
|||||||
Leveret: |
3/11-1950. |
Sidste tur: |
|
|
||||||||
Indsat: |
|
Salgsår: |
1968. |
|
||||||||
Rederi: Tank- og Ruteskibe i
I/S, København.
IMO-nummer: 5375840. |
||||||||||||
Skibets videre historie: |
||||||||||||
1960: |
Oplagt 25/6 i Sønderborg. |
|||||||||||
1960: |
Ankom 25/11 til Palermo for ombygning til bulkcarrier. |
|||||||||||
1961: |
I fart fra /8. Ny tonnage: 17.150 tdw., 11,665 brt., 7.120 nrt. |
|||||||||||
1968: |
Solgt 15/5 til Brigantine Transport Corporation, Monrovia. Omdøbt til ”Delphine”. |
|||||||||||
1968: |
Solgt 21/5 til Adelfoi Compania Naviera, Monrovia. Omdøbt til ”Adelfoi”. |
|||||||||||
1973: |
Efter maskinskade under rejse Chicago – New York, blev skibet slæbt til Quebec, men grundstødte undervejs.26/12 på St. Lawrence. |
|||||||||||
1974: |
Kondemneret og ankom 18/10 i slæb til Santander for ophugning. |
"Valkyrien Mærsk" som tankskib Foto: Widar Krogstad´s arkiv. |
"Adelfoi" grundstødt nær Quebec 12/1-1974 Foto: René Beauchamp. |