M/T. |
”Svengulf Mærsk” |
Hjemsted: |
København. |
Kaldesignal: |
OXFJ. |
|||||||
Byggeår: |
1965. |
Byggested: |
Odense Staalskibsværft A/S, Odense, Danmark. |
|||||||||
Byggenr: |
173. |
Besætning: |
18. |
|||||||||
Køl lagt: |
|
Antal TEU’s: |
|
|||||||||
Søsat: |
8/12-1964. |
Antal
reefers: |
|
|||||||||
Længde: |
112,72 m. |
Brt: |
3.918. |
Hovedmaskine: |
1 stk. B&W type 550-VT2BF-110. |
|||||||
Bredde: |
16,18 m. |
Nrt: |
2.007. |
HK: |
3.875 ihk. |
KW: |
|
|||||
Dybgang: |
6,09 m. |
Tdw: |
5.220. |
Fart i knob: |
13,8. |
|||||||
Prøvetur: |
|
Periode i fart: |
1965 – 1982. |
Ex. Navne: |
|
|||||||
Leveret: |
1/6-1965. |
Sidste tur: |
|
|
||||||||
Indsat: |
|
Salgsår: |
1982. |
|
||||||||
Rederi:
Partrederiet Mærskgulf,
København.
IMO-nummer: 6504242. |
||||||||||||
Skibets videre historie: |
||||||||||||
1982: |
Under sidste rejse under dansk flag fra Rotterdam til Bordeaux for aflevering kolliderede skibet med et spansk skib 60 sømil sydvest for Dover. Det spanske skib drejede pludselig ind foran boven på ”Svengulf Mærsk”, der ramte det spanske skib midtskibs i styrbord side. Det spanske skib sank kort efter, og to medlemmer af dets besætning omkom. ”Svengulf Mærsk” returnerede til Rotterdam for udskiftning af 20 tons stål i begge sider af stævnen. |
|||||||||||
1982: |
Solgt 3/3 til Petromarine S.A., Bordeaux. Omdøbt til ”Petro Pyla”. |
|||||||||||
1996: |
Solgt /9 til Scala Maritime ltd., Kingston. Omdøbt til ”Scala” |
|||||||||||
1998: |
Solgt til D&G International, San Lorenzo, Honduras. Omdøbt til ”Iman”. |
|||||||||||
1998: |
Omdøbt /12 til ”Iman II”. |
|||||||||||
2010: |
Slettet af Lloyds register /9. |
"Svengulf Mærsk" Foto: Gert Pedersen´s arkiv. |