M/S. |
”Svendborg Mærsk” |
Hjemsted: |
Svendborg. |
Kaldesignal: |
OYVZ. |
|||||||
Byggeår: |
1974. |
Byggested: |
Ishikawajima H. I.,
Aioi, Japan. |
|||||||||
Byggenr: |
2323. |
Besætning: |
31. |
|||||||||
Køl lagt: |
|
Antal TEU’s: |
1.815 |
|||||||||
Søsat: |
7/7-1973. |
Antal
reefers: |
|
|||||||||
Længde: |
261,20 m |
Brt: |
38.540.. |
Hovedmaskine: |
2 stk Sulzer type 12RN90. |
|||||||
Bredde: |
32,20 m. |
Nrt: |
21.214 |
HK: |
2 x 34.800 bhk. |
KW: |
|
|||||
Dybgang: |
11,70 m. |
Tdw: |
32.153. |
Fart i knob: |
26,5. |
|||||||
Prøvetur: |
|
Periode i fart: |
1974 – 1999. |
Ex. Navne: |
|
|||||||
Leveret: |
17/1-1974. |
Sidste tur: |
|
|
||||||||
Indsat: |
|
Salgsår: |
1999. |
|
||||||||
Rederi: Tank- og Ruteskibe i
I/S, København.
IMO-nummer: 7326659. |
||||||||||||
Skibets videre historie: |
||||||||||||
1975: |
Oplagt de første 6 ½ måned af året i Japan. |
|||||||||||
1979: |
I charter. Omdøbt til ”Seatrain Charleston”. |
|||||||||||
1980: |
Omdøbt til ”Dragør
Mærsk”. |
|||||||||||
1987: |
I charter. Omdøbt til ”Charleston”. |
|||||||||||
1988: |
Omdøbt til Brigit Maersk” med hjemhavn i Singapore. |
|||||||||||
1994: |
I /9 blev skibet overført til DIS. Omdøbt til ”Brigit Mærsk” |
|||||||||||
1999: |
Solgt 20/4 til
Danaos Shipping Co. Ltd., Piræus. Omdøbt til “Brigit” |
|||||||||||
2000: |
Solgt /1 til Evert Navigation, Panama. Omdøbt til ”MSC Halifax”. |
|||||||||||
2002: |
Ophugget i Alang, Indien. |
"Svendborg Mærsk" for anker ud for Singapore 1977 Foto: Keith Wood. Fra Chis Howell´s arkiv. |
"Dragør Mærsk" i Hong Kong Foto: simonwp. |
"Dragør Mærsk" Foto: Gert Pedersen´s arkiv. |
"Brigit Maersk" i Vancouver 1991 Foto: Rick Garcia. Fra jennifer´arkiv. |
"Brigit Mærsk" Foto: Gert Pedersen´s akiv. |
"MSC Halifax" i Felixstowe 18/5-2000 Foto: Derek Sands. |