M/S.

”Svendborg Mærsk”

Hjemsted:

Svendborg.

Kaldesignal:

OYVZ.

Byggeår:

1974.

Byggested:

Ishikawajima H. I., Aioi, Japan.

Byggenr:

2323.

Besætning:

31.

Køl lagt:

 

Antal TEU’s:

1.815

Søsat:

7/7-1973.

Antal  reefers:

 

Længde:

261,20 m

Brt:

38.540..

Hovedmaskine:

2 stk Sulzer type 12RN90.

Bredde:

32,20 m.

Nrt:

21.214

HK:

2 x 34.800 bhk.

KW:

 

Dybgang:

11,70 m.

Tdw:

32.153.

Fart i knob:

26,5.

Prøvetur:

 

Periode i fart:

1974 – 1999.

Ex. Navne:

 

Leveret:

17/1-1974.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

 

Salgsår:

1999.

 

Rederi: Tank- og Ruteskibe i I/S, København.                                                                IMO-nummer: 7326659.

Skibets videre historie:

1975:

Oplagt de første 6 ½ måned af året i Japan.

1979:

I charter. Omdøbt til ”Seatrain Charleston”.

1980:
1985-

Omdøbt til ”Dragør Mærsk”.
1986: Ombygget ved byggeværftet i Japan.De to hovedmotorer blev udskiftet med en B&W type 8L90MC på 45.000 ihk. Samtidig ændredes agterskibet for installation af én propelleraksel.

1987:

I charter. Omdøbt til ”Charleston”.

1988:

Omdøbt til Brigit Maersk” med hjemhavn i Singapore.

1994:

I /9 blev skibet overført til DIS. Omdøbt til ”Brigit Mærsk”

1999:

Solgt 20/4 til Danaos Shipping Co. Ltd., Piræus. Omdøbt til “Brigit”

2000:

Solgt /1 til Evert Navigation, Panama. Omdøbt til ”MSC Halifax”.

2002:

Ophugget i Alang, Indien.

 


"Svendborg Mærsk" for anker ud for Singapore 1977
Foto: Keith Wood. Fra Chis Howell´s arkiv.

"Dragør Mærsk" i Hong Kong
Foto: simonwp.

"Brigit Maersk" i Vancouver 1991
Foto: Rick Garcia. Fra jennifer´arkiv.

"MSC Halifax" i Felixstowe 18/5-2000
Foto: Derek Sands.

Tilbage til A.P. Møller/Mærsk