M/T. |
”Svend Mærsk” |
Hjemsted: |
Ribe. |
Kaldesignal: |
OWSF. |
|||||||
Byggeår: |
1982. |
Byggested: |
Odense Staalskibsværft A/S, Lindø, Danmark. |
|||||||||
Byggenr: |
92. |
Besætning: |
|
|||||||||
Køl lagt: |
|
Antal TEU’s: |
|
|||||||||
Søsat: |
2/4-1982. |
Antal
reefers: |
|
|||||||||
Længde: |
153,12 m. |
BT: |
14.102. |
Hovedmaskine: |
1 stk. B&W type 6L67GFCA. |
|||||||
Bredde: |
25,02 m. |
NT: |
4.230. |
HK: |
13.100. |
KW: |
9.635. |
|||||
Dybgang: |
9,51 m. |
Tdw: |
17.500. |
Fart i knob: |
17,0. |
|||||||
Prøvetur: |
|
Periode i fart: |
1982 – 2001. |
Ex. Navne: |
|
|||||||
Leveret: |
19/5-1982. |
Sidste tur: |
|
|
||||||||
Indsat: |
|
Salgsår: |
2001. |
|
||||||||
Rederi:
Tank og Ruteskibe i I/S,
København.
IMO-nummer: 7928201. |
||||||||||||
Skibets videre historie: |
||||||||||||
1985: |
Kolliderede 26/9 på Schelde floden med tyrkisk skib, der med lods ombord var for udgående fra Antwerpen. ”Svend Mærsk2 var for indgående ligeledes med lods ombord og havde en ledsagerbåd med blinklys foran sig i det usigtbare vejr. Skibet lå stoppet, da det blev ramt i styrbord side mellem tank 2 og 3. der skete ingen gaslækage, men skibet blev slået læk til ned under vandlinjen. Efter hurtig indkøb af nogle ruller tape til at tætne revner i pumpehuset på dæk, hvor der skal være let overtryk, kunne losningen ske umiddelbart efter sammenstødet. |
|||||||||||
1993: |
Overført /8 til The Maersk Co. Ltd., Isle of Man. Omdøbt til ”Maersk Surrey”. |
|||||||||||
2001: |
Solgt /8 til Langstone Ltd., Douglas. Omdøbt til ”Surrey”. |
|||||||||||
2007: |
Solgt / overført /12 til Langstone No 2 Ltd., Douglas, Isle og Man. |
|||||||||||
2010: |
Ankom 29/1 til Alang, Indien for ophugning. |
"Svend Mærsk" Foto: Gert Pedersen´s arkiv. |
"Maersk Surrey" på vej gennem Suez kanalen v/ Port Tewfik Foto: Malcolm Granfield. |
"Surrey" i Milford Haven 29/8-2007 Foto: Robert J. Smith. |