M/S. |
”Susan Mærsk”. |
Hjemsted: |
København. |
Kaldesignal: |
OYXU. |
|||||||
Byggeår: |
1954. |
Byggested: |
A/S Nakskov Skibsværft, Nakskov, Danmark. |
|||||||||
Byggenr: |
135. |
Besætning: |
|
|||||||||
Køl lagt: |
|
Antal TEU´s: |
|
|||||||||
Søsat: |
17/3-1954. |
Antal reefers: |
|
|||||||||
Længde: |
142,43 m. |
Brt: |
9.044. |
Hovedmaskine: |
1 st. B&W 974-VTBF-160. |
|||||||
Bredde: |
19,57 m. |
Nrt: |
5.407. |
HK: |
12.500 ihk. |
KW: |
|
|||||
Dybgang: |
8,60 m. |
Tdw: |
10.704. |
Fart i knob: |
18,0. |
|||||||
Prøvetur: |
|
Periode i fart: |
1954 – 1974. |
Ex. Navne: |
|
|||||||
Leveret: |
13/6-1954. |
Sidste tur: |
|
|
||||||||
Indsat: |
|
Salgsår: |
1974. |
|
||||||||
Rederi:
Tank og Ruteskibe i I/S, København.
IMO-nummer: 5345792. |
||||||||||||
Skibets videre historie: |
||||||||||||
1962: |
På rejse fra San Francisco til Manila indtraf 9/11 en eksplosion i kompressorrummet til lastfrysere, og ammoniaklugtende røg trængte ud i maskinrummet. Samtidig opstod der brand i nogle af assistentkamrene i bb. aptering. Hovedmotoren blev stoppet. En maskinmester blev kort efter fundet dræbt på forkant af maskindørken.. |
|||||||||||
1974: |
Solgt 17/4 til Davit Transport Corporation, Monrovia. Omdøbt til ”Susan Maersk”. |
|||||||||||
1979: |
Ankom 15/11 til Kaohsiung for ophugning. |
![]() "Susan Mærsk" Foto: Widar Krogstad´s arkiv. |