M/S.

”Robert Mærsk”

Hjemsted:

København.

Kaldesignal:

OZHH.

Byggeår:

1937.

Byggested:

Odense Staalskibsværft, Odense, Danmark

Byggenr:

64.

Besætning:

 

Køl lagt:

 

Antal TEU’s:

 

Søsat:

19/12-1936.

Antal  reefers:

 

Længde:

99,73 m

Brt:

2.293.

Hovedmaskine:

1 stk. B&W type 663-TF-130.

Bredde:

14,08 m.

Nrt:

1.343.

HK:

3.000 ihk.

KW:

 

Dybgang:

5,46 m.

Tdw:

4.050.

Fart i knob:

14,0.

Prøvetur:

 

Periode i fart:

1937 – 1955.

Ex. Navne:

 

Leveret:

23/2-1937.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

 

Salgsår:

1955.

 

Rederi:   Tank- og Ruteskibe i I/S, København.                                                              IMO-nummer: 5511023.

Skibets videre historie:

1940:

D. 9/4 var skibet under rejse fra Calcutta til Marseille med jute og befandt sig i Det Indiske Ocean, hvor det blev opbragt og ankom 13/4 til Calcutta.

1940:

Overtaget /7 af MOWT. Først bestyret af Cayzer, Irvine & Co., London, senere af Thos. Brocklebank Ltd., Liverpool. Efter et par rejser til Canada blev det fra nytår 1942 til 1944 indsat i de såkaldte ørkenkonvojer i Middelhavet. Først blev det dog i august 1941 i Indien ombygget til transport af benzin i dunke. Derefter en rejse til Singapore efter flybenzin i Tobruk, hvortil det senere ankom adskillige gange. Efter halvandet år i ørkenkonvojerne og nogle måneder i fart på Sicilien og Italien ligeledes med benzin trængte skibet hårdt til reparation bl.a. var maskinen meget slidt.

1944:

Sendt til Sunderland for reparation, blev derefter ombygget til ammunitionsskib og først i nov. afsejlede det med en last ammunition til Australien. Her indledtes en række øvelser i at overføre ammunition fra et skib til et andet under sejlads. Overflyttet til Naval Store carrier for Far East og indgik nu i Stillehavsflåden ”The Pacific Fleet” som ammunitionsforsyningsskib.

1946:

Tilbageleveret 18/6 i Rotterdam.

1955:

Solgt 29/6 til D/S Jutlandia, København. Omdøbt til ”Birgitte Toft”.

1957:

Brand i maskinrummet 20 – 23/5 mens det lå fortøjet i bøje i Rangoon. Skibet blev stærkt beskadiget.

1958:

Solgt 20/3 Cathay shipping Co. Ltd., Singapore. Omdøbt til “Ever Glory”.

1965:

Overført til Teck Hwa Shipping Co., Singapore.

1967:

Omdøbt til “Singapore Pearl”.

1967:

Solgt til State Marine Enterprise S.A., Panama. Omdøbt til ”Tandjung Layang”

1970:

Solgt til Hong Kong for ophugning, ankom hertil 3/4.

 


"Robert Mærsk"
Foto: Gert Pedersen´s arkiv

Tilbage til A.P. Møller/Mærsk