M/S. |
”Robert Mærsk” |
Hjemsted: |
København. |
Kaldesignal: |
OZHH. |
|||||||
Byggeår: |
1937. |
Byggested: |
Odense Staalskibsværft, Odense, Danmark |
|||||||||
Byggenr: |
64. |
Besætning: |
|
|||||||||
Køl lagt: |
|
Antal TEU’s: |
|
|||||||||
Søsat: |
19/12-1936. |
Antal
reefers: |
|
|||||||||
Længde: |
99,73 m |
Brt: |
2.293. |
Hovedmaskine: |
1 stk. B&W type 663-TF-130. |
|||||||
Bredde: |
14,08 m. |
Nrt: |
1.343. |
HK: |
3.000 ihk. |
KW: |
|
|||||
Dybgang: |
5,46 m. |
Tdw: |
4.050. |
Fart i knob: |
14,0. |
|||||||
Prøvetur: |
|
Periode i fart: |
1937 – 1955. |
Ex. Navne: |
|
|||||||
Leveret: |
23/2-1937. |
Sidste tur: |
|
|
||||||||
Indsat: |
|
Salgsår: |
1955. |
|
||||||||
Rederi:
Tank- og Ruteskibe i I/S,
København.
IMO-nummer: 5511023. |
||||||||||||
Skibets videre historie: |
||||||||||||
1940: |
D. 9/4 var skibet under rejse fra Calcutta til Marseille med jute og befandt sig i Det Indiske Ocean, hvor det blev opbragt og ankom 13/4 til Calcutta. |
|||||||||||
1940: |
Overtaget /7 af MOWT. Først bestyret af Cayzer, Irvine & Co., London, senere af Thos. Brocklebank Ltd., Liverpool. Efter et par rejser til Canada blev det fra nytår 1942 til 1944 indsat i de såkaldte ørkenkonvojer i Middelhavet. Først blev det dog i august 1941 i Indien ombygget til transport af benzin i dunke. Derefter en rejse til Singapore efter flybenzin i Tobruk, hvortil det senere ankom adskillige gange. Efter halvandet år i ørkenkonvojerne og nogle måneder i fart på Sicilien og Italien ligeledes med benzin trængte skibet hårdt til reparation bl.a. var maskinen meget slidt. |
|||||||||||
1944: |
Sendt til Sunderland for reparation, blev derefter ombygget til ammunitionsskib og først i nov. afsejlede det med en last ammunition til Australien. Her indledtes en række øvelser i at overføre ammunition fra et skib til et andet under sejlads. Overflyttet til Naval Store carrier for Far East og indgik nu i Stillehavsflåden ”The Pacific Fleet” som ammunitionsforsyningsskib. |
|||||||||||
1946: |
Tilbageleveret 18/6 i Rotterdam. |
|||||||||||
1955: |
Solgt 29/6 til D/S Jutlandia, København. Omdøbt til ”Birgitte Toft”. |
|||||||||||
1957: |
Brand i maskinrummet 20 – 23/5 mens det lå fortøjet i bøje i Rangoon. Skibet blev stærkt beskadiget. |
|||||||||||
1958: |
Solgt 20/3 Cathay
shipping Co. Ltd., Singapore. Omdøbt til “Ever Glory”. |
|||||||||||
1965: |
Overført til Teck
Hwa Shipping Co., Singapore. |
|||||||||||
1967: |
Omdøbt til
“Singapore Pearl”. |
|||||||||||
1967: |
Solgt til State Marine Enterprise S.A., Panama. Omdøbt til ”Tandjung Layang” |
|||||||||||
1970: |
Solgt til Hong Kong for ophugning, ankom hertil 3/4. |
"Robert Mærsk" Foto: Gert Pedersen´s arkiv |