S/S. |
”Robert Mærsk” |
Hjemsted: |
Svendborg. |
Kaldesignal: |
NBQK/OUKO. |
|||||||
Byggeår: |
1920. |
Byggested: |
Odense Staalskibsværft, Odense, Danmark. |
|||||||||
Byggenr: |
2. |
Besætning: |
|
|||||||||
Køl lagt: |
|
Antal TEU’s: |
|
|||||||||
Søsat: |
20/12-1919. |
Antal
reefers: |
|
|||||||||
Længde: |
73,63 m. |
Brt: |
1.307. |
Hovedmaskine: |
1 stk. 3 cyl. dampmaskine. |
|||||||
Bredde: |
11,06 m. |
Nrt: |
789. |
HK: |
700 ihk. |
KW: |
|
|||||
Dybgang: |
4,97 m. |
Tdw: |
2.175. |
Fart i knob: |
8,0. |
|||||||
Prøvetur: |
|
Periode i fart: |
1920 – 1935. |
Ex. Navne: |
|
|||||||
Leveret: |
27/5-1920. |
Sidste tur: |
|
|
||||||||
Indsat: |
|
Salgsår: |
1935. |
|
||||||||
Rederi: A/S D/S Svendborg.
IMO-nummer: 5604823. |
||||||||||||
Skibets videre historie: |
||||||||||||
1932: |
Under rejse fra Leningrad til København med rug kolliderede skibet 23/9 med russisk U-båd i den Botniske Bugt. |
|||||||||||
1935: |
Solgt 4/9 til D/S Gudvin, Oslo. Omdøbt til ”Gudveig”. |
|||||||||||
1940: |
Under rejse 25/1 fra Newcastle til Oslo med kul blev skibet torpederet af tysk U-båd 6 sm fra Longstone fyrskib, 17 mand omkom. |
"Robert Mærsk" Foto: Widar Krogstad´s arkiv. |