T/T.

”Richard Mærsk”

Hjemsted:

Dragør.

Kaldesignal:

OVZL.

Byggeår:

1972.

Byggested:

Odense Staalskibsværft A/S, Lindø, Danmark.

Byggenr:

42.

Besætning:

 

Køl lagt:

 

Antal TEU’s:

 

Søsat:

29/9-1972.

Antal  reefers:

 

Længde:

347,50 m.

Brt:

143.685.

Hovedmaskine:

1 stk. Stal-Laval dampturbine.

Bredde:

51,91 m.

Nrt:

113.277.

HK:

32.450 ahk.

KW:

 

Dybgang:

21,98 m.

Tdw:

284.600.

Fart i knob:

15,25.

Prøvetur:

 

Periode i fart:

1972 – 1975.

Ex. Navne:

 

Leveret:

19/11-1972.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

 

Salgsår:

1975.

 

Rederi:   Tank og Ruteskibe i I/S, København.                                                               IMO-nummer: 7231074.

Skibets videre historie:

1972:

Efter aflevering blev skibet sat i langtidscharter til Shell.

1973:

Under losning /10 i Rotterdam skulle skibet forhale til reden på tørn; på vejen ud og med lods ombord kom det for langt ud til styrbord i renden og satte sig i sandet. Det første forsøg på at trække skibet fri ved hjælp fra fem slæbebåde lykkedes ikke . Da det trak op til storm, måtte der fyldes 40.000 tons vand i tankene for at undgå yderligere sætning. Ved løjende vejr blev skibet to dage senere trukket fri ved hjælp fra syv slæbebåde.

1975:

Solgt /10 til Texaco Panama Inc., Panama. Omdøbt til ”Texaco Brasil”.

1983:

Oplagt /7 i Johore River, Singapore.

1987:

Ophugget i Ulsan, Korea.

 


"Richard Mærsk" på Helsingør red 19/11-1972
Foto: Svend Raether.

"Richard Mærsk"
Foto: Gert Pedersen´s arkiv.

Tilbage til A.P. Møller/Mærsk