T/T. |
”Richard Mærsk” |
Hjemsted: |
Dragør. |
Kaldesignal: |
OVZL. |
|||||||
Byggeår: |
1972. |
Byggested: |
Odense Staalskibsværft A/S, Lindø, Danmark. |
|||||||||
Byggenr: |
42. |
Besætning: |
|
|||||||||
Køl lagt: |
|
Antal TEU’s: |
|
|||||||||
Søsat: |
29/9-1972. |
Antal
reefers: |
|
|||||||||
Længde: |
347,50 m. |
Brt: |
143.685. |
Hovedmaskine: |
1 stk. Stal-Laval dampturbine. |
|||||||
Bredde: |
51,91 m. |
Nrt: |
113.277. |
HK: |
32.450 ahk. |
KW: |
|
|||||
Dybgang: |
21,98 m. |
Tdw: |
284.600. |
Fart i knob: |
15,25. |
|||||||
Prøvetur: |
|
Periode i fart: |
1972 – 1975. |
Ex. Navne: |
|
|||||||
Leveret: |
19/11-1972. |
Sidste tur: |
|
|
||||||||
Indsat: |
|
Salgsår: |
1975. |
|
||||||||
Rederi:
Tank og Ruteskibe i I/S,
København.
IMO-nummer: 7231074. |
||||||||||||
Skibets videre historie: |
||||||||||||
1972: |
Efter aflevering blev skibet sat i langtidscharter til Shell. |
|||||||||||
1973: |
Under losning /10 i Rotterdam skulle skibet forhale til reden på tørn; på vejen ud og med lods ombord kom det for langt ud til styrbord i renden og satte sig i sandet. Det første forsøg på at trække skibet fri ved hjælp fra fem slæbebåde lykkedes ikke . Da det trak op til storm, måtte der fyldes 40.000 tons vand i tankene for at undgå yderligere sætning. Ved løjende vejr blev skibet to dage senere trukket fri ved hjælp fra syv slæbebåde. |
|||||||||||
1975: |
Solgt /10 til Texaco Panama Inc., Panama. Omdøbt til ”Texaco Brasil”. |
|||||||||||
1983: |
Oplagt /7 i Johore River, Singapore. |
|||||||||||
1987: |
Ophugget i Ulsan, Korea. |
"Richard Mærsk" på Helsingør red 19/11-1972 Foto: Svend Raether. |
"Richard Mærsk" Foto: Gert Pedersen´s arkiv. |