T/T.

”Peter Mærsk”

Hjemsted:

København.

Kaldesignal:

OWZN.

Byggeår:

1964.

Byggested:

Odense Staalskibsværft A/S, Lindø, Danmark.

Byggenr:

5.

Besætning:

 

Køl lagt:

 

Antal TEU’s:

 

Søsat:

14/12-1963.

Antal  reefers:

 

Længde:

228,60 m.

Brt:

31.979.

Hovedmaskine:

1 stk. Werkspor dampturbine.

Bredde:

31,39 m.

Nrt:

18.308.

HK:

17.600 ahk.

KW:

 

Dybgang:

12,07 m.

Tdw:

51.400.

Fart i knob:

17,0.

Prøvetur:

 

Periode i fart:

1964 – 1975.

Ex. Navne:

 

Leveret:

6/6-1964.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

 

Salgsår:

1978.

 

Rederi:   Tank og Ruteskibe i I/S, København.                                                               IMO-nummer: 6403369.

Skibets videre historie:

1964:

Efter afleveringen blev skibet sat i time charter til Shell.

1974:

Under indsejling til Le Havre /11 kolliderede skibet med et fransk tankskib, hvorved ”Peter Mærsk2 fik en flænge i bagbord side, og skibssiden blev skubbet ind over 20 m. Ved efterfølgende at give skibet styrbord slagside søgte man at begrænse oliespildet, men der mistedes dog ca. 1.600 tons olie.

1975:

Oplagt i Sønderborg 1/2,

1978:

Solgt 20/4 til Eckhardt & Co., Hamburg. Straks videresolgt til ophugning efter at have oplagt siden 1/2-1975. Under bugsering til Kaohsiung kom skibet i drift 24/8 ud for Cape Agulhas, Sydafrika.

1978:

Ankom 30/12 til Kaohsiung for ophugning.

 


"Peter Mærsk"
Foto: Gert Pedersen´s arkiv.

"Peter Mærsk" oplagt i Sønderborg
Foto: Gert Pedersen´s arkiv.

"Peter Mærsk" og søsterskibet "Prima Mærsk" oplagt i Sønderborg 9/9-1976
Foto: © Michael Neidig..

Tilbage til A.P. Møller/Mærsk