T/T. |
”Peter Mærsk” |
Hjemsted: |
København. |
Kaldesignal: |
OWZN. |
|||||||
Byggeår: |
1964. |
Byggested: |
Odense Staalskibsværft A/S, Lindø, Danmark. |
|||||||||
Byggenr: |
5. |
Besætning: |
|
|||||||||
Køl lagt: |
|
Antal TEU’s: |
|
|||||||||
Søsat: |
14/12-1963. |
Antal
reefers: |
|
|||||||||
Længde: |
228,60 m. |
Brt: |
31.979. |
Hovedmaskine: |
1 stk. Werkspor dampturbine. |
|||||||
Bredde: |
31,39 m. |
Nrt: |
18.308. |
HK: |
17.600 ahk. |
KW: |
|
|||||
Dybgang: |
12,07 m. |
Tdw: |
51.400. |
Fart i knob: |
17,0. |
|||||||
Prøvetur: |
|
Periode i fart: |
1964 – 1975. |
Ex. Navne: |
|
|||||||
Leveret: |
6/6-1964. |
Sidste tur: |
|
|
||||||||
Indsat: |
|
Salgsår: |
1978. |
|
||||||||
Rederi:
Tank og Ruteskibe i I/S,
København.
IMO-nummer: 6403369. |
||||||||||||
Skibets videre historie: |
||||||||||||
1964: |
Efter afleveringen blev skibet sat i time charter til Shell. |
|||||||||||
1974: |
Under indsejling til Le Havre /11 kolliderede skibet med et fransk tankskib, hvorved ”Peter Mærsk2 fik en flænge i bagbord side, og skibssiden blev skubbet ind over 20 m. Ved efterfølgende at give skibet styrbord slagside søgte man at begrænse oliespildet, men der mistedes dog ca. 1.600 tons olie. |
|||||||||||
1975: |
Oplagt i Sønderborg 1/2, |
|||||||||||
1978: |
Solgt 20/4 til Eckhardt & Co., Hamburg. Straks videresolgt til ophugning efter at have oplagt siden 1/2-1975. Under bugsering til Kaohsiung kom skibet i drift 24/8 ud for Cape Agulhas, Sydafrika. |
|||||||||||
1978: |
Ankom 30/12 til Kaohsiung for ophugning. |
"Peter Mærsk" Foto: Gert Pedersen´s arkiv. |
"Peter Mærsk" oplagt i Sønderborg Foto: Gert Pedersen´s arkiv. |
"Peter Mærsk" og søsterskibet "Prima Mærsk" oplagt i Sønderborg 9/9-1976 Foto: © Michael Neidig.. |