M/S.

”Peter Mærsk”

Hjemsted:

København.

Kaldesignal:

OUKM.

Byggeår:

1949.

Byggested:

Eriksberg Mekaniska Verkstads A/S, Gøteborg, Sverige.

Byggenr:

376.

Besætning:

 

Køl lagt:

 

Antal TEU’s:

 

Søsat:

3/2-1949.

Antal  reefers:

 

Længde:

138,23 m.

Brt:

8.805.

Hovedmaskine:

1 st. B&W type 974-VTF-140.

Bredde:

18,65 m.

Nrt:

5.568.

HK:

9.000 ihk.

KW:

 

Dybgang:

8,69 m.

Tdw:

10.040.

Fart i knob:

16,5.

Prøvetur:

 

Periode i fart:

1949 – 1963.

Ex. Navne:

 

Leveret:

11/4-1949.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

 

Salgsår:

1963.

 

Rederi:   Tank- og Ruteskibe i I/S, København.                                                              IMO-nummer: 5421950.

Skibets videre historie:

1951:

Kollideret under rejse1/2 mellem New York og Newport i tæt tåge. Efter der nogle gange om bb. var hørt 1 lang tone efterfulgt af 2 korte toner, og der samtidig på radarskærmen sås to fartøjer tværs om bb. i en afstand af ca. 2 sømil, beordredes motoren, der gik halv kraft frem, langsom frem og umiddelbart derefter meget langsomt frem. Da fartøjerne  senere ikke kunne ses mere på skærmen, antoges det, at de var gået agten om skibet. Få minutter senere sås et fartøj ca. 2 streger om sb. Og et andet fartøj forude om bb. under bugsering af førstnævnte . Roret beordredes hårdt sb. Og motoren fuld kraft bak, samtidig med at der blev afgivet 3 korte toner med sirenen, men straks efter tørnede ”P.M.” mod slæbetrossen, der sprængtes. Der skete tilsyneladende ikke større skade ved kollisionen.

1952:

Under rejse fra San Francisco til Manila 4/12 med kul og stykgods opdagedes ca. 400 sm. V. for San Francisco kl. 06.30, at der var udbrudt brand i den forreste del af førerens dagrum. Der blev straks afgivet brandalarm, motoren blev stoppet, og passagererne vækket. Branden blev bekæmpet og var slukket 1 1/2 time senere. Ved branden ødelagdes styrehus, bestiklukaf, Radiostation, og hospital samt førerens, styrmændenes, telegrafistens og tjenerens beboelsesrum. Desuden ødelagdes alle navigationsinstrumenter samt kort og tabeller. ”Peter Mærsk” sejlede tilbage til San Francisco, idet reservestyreapparatet agter benyttedes. Det antages, at branden skyldtes fejl i en stikkontakt i førerens dagrum.

1955:

D. 17/5 udbrød der brand i lastrum, der var stuvet med baller med bomuldstøj og tobak under ophold i Saigon.

1955:

Under rejse 7/12 Genova til New York stoppedes motoren, hvis gang havde været uregelmæssig. Det viste sig, at krumtappen var vredet ca. 45 grader. Der tilkaldtes bugserassistance, og via Lissabon blev skibet slæbt til Rotterdam.

1963:

Solgt 14/8 til Linea ”C” Giacomo Costa fu Andrea, Genova. Omdøbt til ”Paola Costa”.

1976:

Solgt til London. Omdøbt til ”Antonaki”, senere på året omdøbt til ”Nostos Athene”.

1978:

Solgt til ophugning i Spanien, ankom 8/6 i slæb fra Rotterdam til Bilbao.

 


"Peter Mærsk"
Foto: Gert Pedersen´s arkiv.

Tilbage til A.P. Møller/Mærsk