M/T. |
”Pernille Mærsk” |
Hjemsted: |
København. |
Kaldesignal: |
OYUH. |
|||||||
Byggeår: |
1954. |
Byggested: |
J. Boel & Fils S.A., Tamise, Belgien. |
|||||||||
Byggenr: |
1305. |
Besætning: |
|
|||||||||
Køl lagt: |
|
Antal TEU’s: |
|
|||||||||
Søsat: |
27/8-1953. |
Antal
reefers: |
|
|||||||||
Længde: |
138,47 m. |
Brt: |
8.456. |
Hovedmaskine: |
1 stk. B&W type 674-VTF-160. |
|||||||
Bredde: |
19,23 m. |
Nrt: |
4.836. |
HK: |
6.680 ihk. |
KW: |
|
|||||
Dybgang: |
10,18 m. |
Tdw: |
13.160. |
Fart i knob: |
14,5. |
|||||||
Prøvetur: |
|
Periode i fart: |
1954 – 1969. |
Ex. Navne: |
|
|||||||
Leveret: |
6/3-1954. |
Sidste tur: |
|
|
||||||||
Indsat: |
|
Salgsår: |
1969. |
|
||||||||
Rederi:
Tank- og Ruteskibe i I/S,
København.
IMO-nummer: 5275026. |
||||||||||||
Skibets videre historie: |
||||||||||||
1967: |
Da skibet 9/10 lå ved værft i Rotterdam, udbrød der brand i Maskinrummet. Slukningen måtte foretages med vand, da skibets skumanlæg var ude af drift på grund af værtsopholdet, og hverken værftet eller det lokale brandvæsen var i stand til at kunne levere skum. Ved branden opstod omfattende skader i maskinrummet, på skibsskroget og i apteringen agter. Det antages, at en skærebrænder antændte udstrømmende olie fra en flangesamling på et olierør. |
|||||||||||
1969: |
Solgt 10/1 til Astir Navigation Co. Ltd., Famagusta. Omdøbt til ”Byron”. |
|||||||||||
1975: |
Ankom 15/3 til San Estaban, Spanien for ophugning. |
"Pernille Mærsk" Foto: Chris Howell´s arkiv. |
"Pernille Mærsk" Foto: Gert Pedersen´s arkiv. |