M/T.

”Pernille Mærsk”

Hjemsted:

København.

Kaldesignal:

OYUH.

Byggeår:

1954.

Byggested:

J. Boel & Fils S.A., Tamise, Belgien.

Byggenr:

1305.

Besætning:

 

Køl lagt:

 

Antal TEU’s:

 

Søsat:

27/8-1953.

Antal  reefers:

 

Længde:

138,47 m.

Brt:

8.456.

Hovedmaskine:

1 stk. B&W type 674-VTF-160.

Bredde:

19,23 m.

Nrt:

4.836.

HK:

6.680 ihk.

KW:

 

Dybgang:

10,18 m.

Tdw:

13.160.

Fart i knob:

14,5.

Prøvetur:

 

Periode i fart:

1954 – 1969.

Ex. Navne:

 

Leveret:

6/3-1954.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

 

Salgsår:

1969.

 

Rederi:    Tank- og Ruteskibe i I/S, København.                                                             IMO-nummer: 5275026.

Skibets videre historie:

1967:

Da skibet 9/10 lå ved værft i Rotterdam, udbrød der brand i Maskinrummet. Slukningen måtte foretages med vand, da skibets skumanlæg var ude af drift på grund af værtsopholdet, og hverken værftet eller det lokale brandvæsen var i stand til at kunne levere skum. Ved branden opstod omfattende skader i maskinrummet, på skibsskroget og i apteringen agter. Det antages, at en skærebrænder antændte udstrømmende olie fra en flangesamling på et olierør.

1969:

Solgt 10/1 til Astir Navigation Co. Ltd., Famagusta. Omdøbt til ”Byron”.

1975:

Ankom 15/3 til San Estaban, Spanien for ophugning.

 


"Pernille Mærsk"
Foto: Chris Howell´s arkiv.

"Pernille Mærsk"
Foto: Gert Pedersen´s arkiv.

Tilbage til A.P. Møller/Mærsk