M/T. |
”Mc-Kinney Mærsk” |
Hjemsted: |
København. |
Kaldesignal: |
OYYY. |
|||||||
Byggeår: |
1954. |
Byggested: |
Odense Staalskibsværft A/S, Odense, Danmark. |
|||||||||
Byggenr: |
128. |
Besætning: |
|
|||||||||
Køl lagt: |
|
Antal TEU’s: |
|
|||||||||
Søsat: |
13/5-1954. |
Antal
reefers: |
|
|||||||||
Længde: |
161,73 m. |
Brt: |
11.950. |
Hovedmaskine: |
1 stk. B&W type 774-VTBF-160. |
|||||||
Bredde: |
21,61 m. |
Nrt: |
7.156. |
HK: |
9.200 ihk. |
KW: |
|
|||||
Dybgang: |
11,49 m. |
Tdw: |
19.000. |
Fart i knob: |
15,75. |
|||||||
Prøvetur: |
|
Periode i fart: |
1954 – 1967. |
Ex. Navne: |
|
|||||||
Leveret: |
2/10-1954. |
Sidste tur: |
|
|
||||||||
Indsat: |
|
Salgsår: |
1967. |
|
||||||||
Rederi:
Tank og Ruteskibe i I/S,
København.
IMO-nummer: 5216460. |
||||||||||||
Skibets videre historie: |
||||||||||||
1964: |
Ombygget til bulkcarrier hos Nippon Kokan, Yokohama. Ny tonnage: 24.540 tdw., 16.102 brt., 10.722 nrt. Længde: 170,44 m. Bredde: 24,99 m. Dybgang: 13,66 m. Midtskibs bygningen blev flyttet hen agter, skorstenen forhøjet. Afleveret 29/7 efter endt ombygning. Indsat i farten med råjern fra Sydafrika til Japan sammen med det i 1955 byggede ”Kate Mærsk”. |
|||||||||||
1967: |
Solgt 7/8 til Brigantine Transport Corporation, Monrovia. Omdøbt til ”Florentine”. |
|||||||||||
1968: |
Overført til Interseas Shipping Co. Inc., Panama uden navneændring. |
|||||||||||
1974: |
Solgt 22/10 til Compania de Navegación Ambitious S. A., Panama. Omdøbt til ”Ambitious”. |
|||||||||||
1983: |
Solgt til ophugning på Taiwan. Ankom 19/12 til Kaohsiung. |
"Mc-Kinney Mærsk" Foto: Gert Pedersen´s arkiv. |