M/T.

”Marie Mærsk”

Hjemsted:

København.

Kaldesignal:

OWXP.

Byggeår:

1962.

Byggested:

Odense Staalskibsværft A/S, Odense, Danmark.

Byggenr:

160.

Besætning:

 

Køl lagt:

 

Antal TEU’s:

 

Søsat:

15/3-1962.

Antal  reefers:

 

Længde:

201,75 m

Brt:

21.628.

Hovedmaskine:

1 stk. B&W type 874_VTBF-160.

Bredde:

25,54 m.

Nrt:

12.165.

HK:

12.900 ihk.

KW:

 

Dybgang:

14,48 m.

Tdw:

33.900.

Fart i knob:

15,5.

Prøvetur:

 

Periode i fart:

1962 – 1984.

Ex. Navne:

 

Leveret:

10/7-1962.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

 

Salgsår:

1984.

 

Rederi:    Tank- og Ruteskibe i I/S, København.                                                             IMO-nummer: 5224144.

Skibets videre historie:

1975:

Ændret til råolietankskib for transport af olie fra Danterminalen i Nordsøen til Brunsbüttel og Fredericia samt Gulf havnen ved Stigsnæs.

1984:

Solgt 4/9 til Maurilla Shipping Co. Ltd., Gibraltar. Omdøbt til “Giorgione”.

1985:

Drev på grund under storm 17/1 ved Siracusa, Sicilien og blev forladt af besætningen. Bjærget fire måneder senere og slæb til Algeciras, hvor ophugningen fandt sted.

 


"Marie Mærsk" netop uddokket fra B&W Skibsværft efter endt bundbehandling 7/7-1962
Foto: Svend Raether.

"Marie Mærsk" og B&W nybygningen "Thomas Mærsk" ved B&W Skibsvæft 7/7-1962
Foto: Svend Raether.

"Marie Mærsk"
Foto: Gert Pedersen´s arkiv.

"Marie Mærsk" i Fredericia 23/3-1981
Foto: Svend Raether.

Tilbage til A.P. Møller/Mærsk