M/T. |
”Marie Mærsk” |
Hjemsted: |
København. |
Kaldesignal: |
OWXP. |
|||||||
Byggeår: |
1962. |
Byggested: |
Odense Staalskibsværft A/S, Odense, Danmark. |
|||||||||
Byggenr: |
160. |
Besætning: |
|
|||||||||
Køl lagt: |
|
Antal TEU’s: |
|
|||||||||
Søsat: |
15/3-1962. |
Antal
reefers: |
|
|||||||||
Længde: |
201,75 m |
Brt: |
21.628. |
Hovedmaskine: |
1 stk. B&W type 874_VTBF-160. |
|||||||
Bredde: |
25,54 m. |
Nrt: |
12.165. |
HK: |
12.900 ihk. |
KW: |
|
|||||
Dybgang: |
14,48 m. |
Tdw: |
33.900. |
Fart i knob: |
15,5. |
|||||||
Prøvetur: |
|
Periode i fart: |
1962 – 1984. |
Ex. Navne: |
|
|||||||
Leveret: |
10/7-1962. |
Sidste tur: |
|
|
||||||||
Indsat: |
|
Salgsår: |
1984. |
|
||||||||
Rederi:
Tank- og Ruteskibe i I/S,
København.
IMO-nummer: 5224144. |
||||||||||||
Skibets videre historie: |
||||||||||||
1975: |
Ændret til råolietankskib for transport af olie fra Danterminalen i Nordsøen til Brunsbüttel og Fredericia samt Gulf havnen ved Stigsnæs. |
|||||||||||
1984: |
Solgt 4/9 til
Maurilla Shipping Co. Ltd., Gibraltar. Omdøbt til “Giorgione”. |
|||||||||||
1985: |
Drev på grund under storm 17/1 ved Siracusa, Sicilien og blev forladt af besætningen. Bjærget fire måneder senere og slæb til Algeciras, hvor ophugningen fandt sted. |
"Marie Mærsk" netop uddokket fra B&W Skibsværft efter endt bundbehandling 7/7-1962 Foto: Svend Raether. |
"Marie Mærsk" og B&W nybygningen "Thomas Mærsk" ved B&W Skibsvæft 7/7-1962 Foto: Svend Raether. |
"Marie Mærsk" Foto: Gert Pedersen´s arkiv. |
"Marie Mærsk" i Fredericia 23/3-1981 Foto: Svend Raether. |