M/S. |
”London Mærsk” |
Hjemsted: |
Ebeltoft. |
Kaldesignal: |
OZCD6. |
|||||||
Byggeår: |
1972. |
Byggested: |
Howaldtswerke-Deutsche Werft, Kiel, Tyskland. |
|||||||||
Byggenr: |
43. |
Besætning: |
|
|||||||||
Køl lagt: |
|
Antal TEU’s: |
2.952, |
|||||||||
Søsat: |
14/5-1972. |
Antal
reefers: |
|
|||||||||
Længde: |
289,57 m. |
Brt: |
49.593. |
Hovedmaskine: |
4 stk GEC dampturbiner. |
|||||||
Bredde: |
32,34 m. |
Nrt: |
35.062. |
HK: |
88.000 ahk. |
KW: |
|
|||||
Dybgang: |
12,08 m. |
Tdw: |
58.440. |
Fart i knob: |
26,5 |
|||||||
Prøvetur: |
|
Periode i fart: |
1993 – 1998. |
Ex. Navne: |
”Benalder”, ”Maersk London”. |
|||||||
Leveret: |
6/10-1972. |
Sidste tur: |
|
|
||||||||
Indsat: |
|
Salgsår: |
1998. |
|
||||||||
Rederi:
Dansk Supermarked A/S, Aarhus.
IMO-nummer: 7214894. |
||||||||||||
Skibets videre historie: |
||||||||||||
1972: |
Afleveret til The Ben Line Steamers Ltd & Domino Container Ships Ltd, Leith, Skotland under navnet ”Benalder”. Senere overført til River Yeo Maritime Ltd, Nassau. |
|||||||||||
1992: |
Solgt /7 til diverse banker og sat i bareboat charter til ØK, København. |
|||||||||||
1991:
|
Hos Kawasaki, Japan blev dampturbinerne udskiftet med 2 stk. dieselmotorer af typen: MAN/Kawasaki K7SZ90/160 på i alt 51.350 hk. Fart: 23,0 knob. Tonnage efter ombygning: 55.889 tdw., 49.590 brt., 20.669 nrt.. Containerkapacitet: 3.032 TEU´s. Solgt /4 til Maersk Line i forbindelse med købet af ØK´s liniefart. Omdøbt til ”Maersk London” men stadig med River Yeo Maritime Ltd, Nassau som reg. ejer. |
|||||||||||
1993: |
Solgt til Dansk Supermarked A/S, Aarhus. Omdøbt til ”London Mærsk”. |
|||||||||||
1996: |
Sat i bareboat charter til Danaos Shipping, Piræus og derefter tilbage i time charter af Maersk Line. Omdøbt til ”London Maersk” (britisk flag) |
|||||||||||
1998: |
Blev stærkt beskadiget efter at et 22/11 i meget dårligt vejr kom i kollision med havnemoler i Genova. Der var udslip af brændselsolie, og vand trængte ind i lastrummene. Slæbt til Livorno for reparation. |
|||||||||||
1998: |
Solgt 1/12 til Mayflower Nav. Corp, Piræus. |
|||||||||||
1999: |
Omdøbt til ”London” /2 |
|||||||||||
2001: |
Solgt /9 til ophugning i Kina. Meldt ophugget i Shanghai 7/10. |
"Benalder på vej gemmen Malacca Strædet 1972 Foto: Chris Howell´s arkiv. |
"London Mærsk" Foto: Gert Pedersen´s arkiv. |