M/S.

”Lica Mærsk”

Hjemsted:

Randers.

Kaldesignal:

OXPS.

Byggeår:

1981.

Byggested:

Odense Staalskibsværft A/S, Lindø, Danmark-

Byggenr:

86.

Besætning:

 

Køl lagt:

 

Antal TEU’s:

2.100.

Søsat:

12/1-1981.

Antal  reefers:

 

Længde:

212,48 m.

Brt:

30.694.

Hovedmaskine:

1 stk. B&W type 12L90GFCA.

Bredde:

32,26 m.

Nrt:

17.933.

HK:

47.003.

KW:

 

Dybgang:

13,03 m.

Tdw:

31.600.

Fart i knob:

24,0.

Prøvetur:

 

Periode i fart:

1981 – 1993.

Ex. Navne:

 

Leveret:

24/3-1981.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

 

Salgsår:

1993.

 

Rederi:   I/S Lica Mærsk, København.                                                                             IMO-nummer: 7825423.

Skibets videre historie:

1986:

Da skibet /4 var på rejse fra USA til Mellemøsten og lå for anker i Great Bitter Lake i Suez kanalen, blev det opdaget, at røg trængte op fra underrummet i luge 4/5. Det blev besluttet at slukke med Co2 i håb om at kunne kvæle røgen, og skibet fortsatte i konvojen. Ved ankomst til Dubai blev alle containere oplosset. Årsagen var brand i containere med maling og papir.

1987:

Forlænget hos Hitachi Zosen, Japan. Ny tonnage: 53.688 tdw., 57.287 brt., 18.477 nrt. Ny længde: 276,43 m.

1993:

Solgt /10 til National Steel & SB Co., San Diego for anvendelse hos U. S. Sealift Command.

1995:

1998:

Ombygget til ro-ro skib. Omdøbt til ”Soderman”.

Overført 18/12 til U. S. Reserve Fleet.

2001:

Omdøbt til ”Gy. Sgt. Fred. W. Stockholm”.

 

 
"Lica Mærsk" ved Langelinie, København 5/6-1981
Foto: Svend Raether.

"Lica Mærsk"
Foto: Gert Pedersen´s arkiv.

Tilbage til A.P. Møller/Mærsk