M/S. |
”Lica Mærsk” |
Hjemsted: |
Randers. |
Kaldesignal: |
OXPS. |
|||||||
Byggeår: |
1981. |
Byggested: |
Odense Staalskibsværft A/S, Lindø, Danmark- |
|||||||||
Byggenr: |
86. |
Besætning: |
|
|||||||||
Køl lagt: |
|
Antal TEU’s: |
2.100. |
|||||||||
Søsat: |
12/1-1981. |
Antal
reefers: |
|
|||||||||
Længde: |
212,48 m. |
Brt: |
30.694. |
Hovedmaskine: |
1 stk. B&W type 12L90GFCA. |
|||||||
Bredde: |
32,26 m. |
Nrt: |
17.933. |
HK: |
47.003. |
KW: |
|
|||||
Dybgang: |
13,03 m. |
Tdw: |
31.600. |
Fart i knob: |
24,0. |
|||||||
Prøvetur: |
|
Periode i fart: |
1981 – 1993. |
Ex. Navne: |
|
|||||||
Leveret: |
24/3-1981. |
Sidste tur: |
|
|
||||||||
Indsat: |
|
Salgsår: |
1993. |
|
||||||||
Rederi:
I/S Lica Mærsk, København.
IMO-nummer: 7825423. |
||||||||||||
Skibets videre historie: |
||||||||||||
1986: |
Da skibet /4 var på rejse fra USA til Mellemøsten og lå for anker i Great Bitter Lake i Suez kanalen, blev det opdaget, at røg trængte op fra underrummet i luge 4/5. Det blev besluttet at slukke med Co2 i håb om at kunne kvæle røgen, og skibet fortsatte i konvojen. Ved ankomst til Dubai blev alle containere oplosset. Årsagen var brand i containere med maling og papir. |
|||||||||||
1987: |
Forlænget hos Hitachi Zosen, Japan. Ny tonnage: 53.688 tdw., 57.287 brt., 18.477 nrt. Ny længde: 276,43 m. |
|||||||||||
1993: |
Solgt /10 til National Steel & SB Co., San Diego for anvendelse hos U. S. Sealift Command. |
|||||||||||
1995:
1998: |
Ombygget til ro-ro skib. Omdøbt til ”Soderman”. Overført 18/12 til U. S. Reserve Fleet. |
|||||||||||
2001: |
Omdøbt til ”Gy. Sgt. Fred. W. Stockholm”. |
"Lica Mærsk" ved Langelinie, København 5/6-1981 Foto: Svend Raether. |
"Lica Mærsk" Foto: Gert Pedersen´s arkiv. |