S/S.

”Lica Mærsk”

Hjemsted:

Odense.

Kaldesignal:

NGSM/OYVC.

Byggeår:

1927.

Byggested:

Maschinenbau-Gesellschaft, Lübeck, Tyskland.

Byggenr:

239.

Besætning:

 

Køl lagt:

 

Antal TEU’s:

 

Søsat:

6(8-1927.

Antal  reefers:

 

Længde:

94,09 m.

Brt:

2.480.

Hovedmaskine:

1 stk. 3 cyl. dampmaskine + spilddampturbine.

Bredde:

13,38 m.

Nrt:

1.471.

HK:

1.415 ihk.

KW:

 

Dybgang:

6,13 m.

Tdw:

4.250.

Fart i knob:

10,0.

Prøvetur:

 

Periode i fart:

1927 – 1955.

Ex. Navne:

 

Leveret:

23/10-1927.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

 

Salgsår:

1955.

 

Rederi: A/S D/S Svendborg.                                                                                              IMO-nummer: 5368263.

Skibets videre historie:

1940:

Ankom 7/4 til Frederikshavn for dokning.

1940-

1945: I hjemmeflåden. Hovedsalig indsat i kultransporten.

1942:

Under rejse 30/5 fra København til Rotterdam i ballast blev skibet beskadiget i Nordsøen under allieret flyangerb. 9 bomber ramte agterskibet, og det blev læk in til tunnelen. Søgte ind til Emden som nødhavn.

1944:

Ved afrejse 4/9 fra Gdynia til Aarhus ramte skibet ind i en mole og stævnen brækkede tre steder.

1944:

1945:

D. 1/10 blev tre kame samt maskingangen og dækket stærkt beskadiget af brand under ophold i Stettin.

 I ballast fra Aalborg til Menstad blev skibet af strømmen ført 30 sømil ud af kurs og ind over grundene ved Lister.

1950:

D. 14/1 opstod der brand under ophold hos B&W.

1955:

Solgt 30/12 (Anmeldt 3/1 1956 og overtaget samme dato i Frederikshavn) til Emil Hemmersham, Lübek (Korr. reder: Stern Linie, Lübeck). Omdøbt til ”Auriga”.

1958:

Solgt til Minos Compania Maritima S.A., Panama. Omdøbt til ”Master Komnonos K”. Hjemsted: Beirut.

1960:

Solgt Minosana Compania Maritima, Beirut. Omdøbt til “Trias”.

1964:

Solgt /1 til Paraportianti Compania Naviera, S.A., Panama. Omdøbt til “Paraportianti”.

1967:

Under rejse 25/11 med hvede fra Galatz til Jeddah grundstødte skibet I hårdt vejr på Pemba Island ud for Tanzania. Rejse foretoges syd om Afrika på grund af lukningen af Suezkanalen. Skibet blev af søerne slået ind mod klipperne og sank to dage senere. Besætningen blev reddet.

 


"Lica Mærsk"
Foto: Widar Krogstad´s arkiv.

Tilbage til A.P. Møller/Mærsk