M/S. |
”Leise Mærsk” |
Hjemsted: |
København. |
Kaldesignal: |
OWIY. |
|||||||
Byggeår: |
1945. |
Byggested: |
Odense Staalskibsværft A/S, Odense, Danmark. |
|||||||||
Byggenr: |
90. |
Besætning: |
|
|||||||||
Køl lagt: |
|
Antal TEU’s: |
|
|||||||||
Søsat: |
24/10-1942. |
Antal
reefers: |
|
|||||||||
Længde: |
128,50 m. |
Brt: |
5.170. |
Hovedmaskine: |
1 stk. B&W type 962-VTF-115. |
|||||||
Bredde: |
17,10 m. |
Nrt: |
3.056. |
HK: |
5.500 ihk. |
KW: |
|
|||||
Dybgang: |
7,89 m. |
Tdw: |
8.750. |
Fart i knob: |
14,0. |
|||||||
Prøvetur: |
|
Periode i fart: |
1945 – 1966. |
Ex. Navne: |
|
|||||||
Leveret: |
15/6-1945. |
Sidste tur: |
|
|
||||||||
Indsat: |
|
Salgsår: |
1966. |
|
||||||||
Rederi:
Tank- og Ruteskibe i I/S,
København.
IMO-nummer: 5205708. |
||||||||||||
Skibets videre historie: |
||||||||||||
1942: |
Søsat uden dåb under navnet ”Leise Mærsk II”. |
|||||||||||
1945: |
Afleveret til rederiet 15/6. Omdøbt til ”Leise Mærsk”. |
|||||||||||
1955:
|
Under
ophold i Kobe 24/10 udbrød der brand i lasten. Under ophold i Buenos Aires 22/2 opdagedes røg i lastrum 4. Det viste sig, at røgen stammede fra dybtank nr. 4, der var fyldt med solsikkefrø. Branden skyldtes selvantændelse. |
|||||||||||
1959: |
Oplagt i Aalborg i perioden /2 til /5. |
|||||||||||
1964: |
Tilbageholdt /4 til /6 i Varna, Rumænien. Skibet og rederiet blev indblandet i et storpolitisk spil. |
|||||||||||
1966: |
Solgt 28/5 til Brigantine Transport Corporation, Monrovia. Omdøbt til ”Brigantine”. |
|||||||||||
1966: |
Solgt 28/12 til Compania Naviera Sparta S.A., Panama. Omdøbt til ”Mitera Irene”. |
|||||||||||
1969: |
Omdøbt til ”Camina Bay”. |
|||||||||||
1971: |
Oplagt i Zeebrügge fra 26/5. |
|||||||||||
1972: |
Solgt /4 til ophugning i Brügge”. |
"Leise Mærsk" i Camina Bay Foto: Chris Howell´s arkiv. |
"Leise Mærsk" ankommer til Port Elizabeth 1959 Foto: Dave Leonard. |
"Leise Mærsk" Foto: Gert Pedersen´s arkiv |