M/S.

”Leda Mærsk”

Hjemsted:

Odense.

Kaldesignal:

OULU.

Byggeår:

1982.

Byggested:

Odense Staalskibsværft A/S, Lindø, Danmark

Byggenr:

87.

Besætning:

 

Køl lagt:

 

Antal TEU’s:

2.100.

Søsat:

20/11-1981.

Antal  reefers:

 

Længde:

212,48 m.

Brt:

30.694.

Hovedmaskine:

1 stk. B&W type 12L90GFCA.

Bredde:

32,26 m.

Nrt:

17.933.

HK:

47.003.

KW:

 

Dybgang:

13,0 m.

Tdw:

31.600.

Fart i knob:

24,0.

Prøvetur:

 

Periode i fart:

1982 – 1998.

Ex. Navne:

 

Leveret:

19/1-1982

Sidste tur:

 

 

Indsat:

 

Salgsår:

1998.

 

Rederi:   I/S Leda Mærsk, København.                                                                           IMO-nummer: 7909413.

Skibets videre historie:

1985:

Forlænget /2 hos Hitachi Zosen, Onomichi, Japan. Ny tonnage: 53.688 tdw., 57.387 brt., 18.477 nrt. Ny længde: 276,43 m.

1998:

Solgt /5 til Iota Navigation Corp., Hong Kong, og i et arrangement med tilbagechartring omdøbt til ”Maersk Toba”.

2003:

Solgt /5 til Costamare Shipping, Grækenland uden navneændring.

2007:

Omdøbt /10 til ”MSC Toba”.

2010:

Meldt ophugget pr. 1/5.

 


"Leda Mærsk" med løftet styrehus
Foto: Gert Pedersen´s arkiv.

"Maersk Toba" passerer cuxhaven 1/6-1998
Foto: © Andreas Spörri.

Tilbage til A.P. Møller/Mærsk