M/S. |
”Laust Mærsk” |
Hjemsted: |
Rømø. |
Kaldesignal: |
OXGS. |
|||||||
Byggeår: |
1984. |
Byggested: |
Odense Staalskibsværft A/S, Lindø, Danmark. |
|||||||||
Byggenr: |
100. |
Besætning: |
|
|||||||||
Køl lagt: |
|
Antal TEU’s: |
2.776. |
|||||||||
Søsat: |
2/12-1983. |
Antal
reefers: |
|
|||||||||
Længde: |
255,68 m. |
Brt: |
40.238. |
Hovedmaskine: |
1 stk. B&W type 12L90GBE. |
|||||||
Bredde: |
32,26 m. |
Nrt: |
16.983. |
HK: |
47.519. |
KW: |
|
|||||
Dybgang: |
13,03 m. |
Tdw: |
48.485. |
Fart i knob: |
22,8. |
|||||||
Prøvetur: |
|
Periode i fart: |
1984 – 1998. |
Ex. Navne: |
|
|||||||
Leveret: |
23/1-1984. |
Sidste tur: |
|
|
||||||||
Indsat: |
|
Salgsår: |
1998. |
|
||||||||
Rederi:
I/S Laust Mærsk, København.
IMO-nummer: 8300121. |
||||||||||||
Skibets videre historie: |
||||||||||||
1995: |
Under udsejling fra Jeddah 29/7 tog skibet grunden på et rev nord for sejlløbet. Da overstyrmanden kl. 15.30 forlod broen for at følge lodsen ned til den ventende lodsbåd var kaptajnen og rorgængeren alene på broen. Modlyset fra solen gjorde det vanskeligt for føreren at se farvemarkeringen på sømærkerne. Da føreren opdagede, at det GPS baserede radarkort på radaren ikke var placeret korrekt, valgte han derfor at sejle videre med visuel orientering. Han tog imidlertid fejl af den formodede sydlige markering, der var den nordlige. Da overstyrmanden kom tilbage, blev han bedt om at justere radarkortet, og han opdagede da straks, at skibet befandt sig nord for sejlrenden. Umiddelbart efter tog skibet grunden, som det sejlede hen over med 12 knobs fart, hvorefter det kom klar igen. Efter opankring af skibet og aflæsning af dybgangen for og agter, konstateredes en forøgelse af dybgangen for med 55 cm. Og en formindskelse agter på 20 cm. En række af ballasttankene og fueltankene var direkte berørt af grundstødningen. Skibet gik derefter selv til Jeddah og blev senere doksat i Singapore for reparation af bundskaderne. |
|||||||||||
1998: |
Solgt /3 til Guildmore Nav. S.A., Grækenland og i et arrangement med tilbage chartring omdøbt til ”Maersk Toyama”. |
|||||||||||
2001: |
Omdøbt /10 til ”Safmarin Victory”. |
|||||||||||
2002: |
Omdøbt /12 til ”MSC Attica”. |
|||||||||||
2004: |
Omdøbt /5 til ”Maersk Toyama”. |
|||||||||||
2009: |
Omdøbt /2 til ”MSC Austria” |
|||||||||||
2013: |
Ophugget i Alang, Indien. |
"Laust Mærsk" Foto: Gert Pedersen´s arkiv. |
"Laust Mærsk" i Golden Gate strædet 1987 Foto: Ray Thorsteinson / Marc Piché. |
"MSC Austria" på St. Lawrence floden v/ Varennes 14/7-2011 Foto: Marc Piché. |