M/S.

”Laura Mærsk”

Hjemsted:

København.

Kaldesignal:

OYZO.

Byggeår:

1939.

Byggested:

Odense Staalskibsværft, Odense, Danmark.

Byggenr:

74.

Besætning:

 

Køl lagt:

 

Antal TEU’s:

 

Søsat:

3/12-1938.

Antal  reefers:

 

Længde:

138,96 m.

Brt:

6.599.

Hovedmaskine:

2 stk. B&W type 763-TF-130.

Bredde:

18,01 m.

Nrt:

3.876.

HK:

7.275 ihk.

KW:

 

Dybgang:

8,32 m.

Tdw:

9.100.

Fart i knob:

15,5.

Prøvetur:

 

Periode i fart:

1939 – 1962.

Ex. Navne:

 

Leveret:

22/2-1939.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

 

Salgsår:

1963.

 

Rederi: Tank- og Ruteskibe i I/S, København.                                                                IMO-nummer: 5204027.

Skibets videre historie:

1939:

Kollideret 20/12 på Delaware River med amerikansk tankskib. Begge skibe fik en del ovenbords skader.

1940:

Ankom 974 til Yokohama på hjemgående rejse til USA. Skibet fuldførte rejsen til Baltimore på et såkaldt allieret fripas, efter aftale med England om ikke at opbringe skibet. Efter ankomst blev skibet oplagt 4/7 i Curtis Bay, Baltimore.

1941:

Overtaget 30/3 af U.S. WSA. Bemandet 7/4 i Baltimore. Omdøbt til ”Day Star”. Først bestyret af American president Lines og derefter af Crace Lines for transport af kobber og nitrat fra Chile til USA. Senere sat under amerikansk flag. Transporterede først krigsmateriel:  dec. 1941 –jan 1942 lossede det olie og køretøjer fra USA (bestemt for Kina) i Rangoon under stadig luftangreb.

1942:

Anvendt som troppetransportskib fra foråret. Deltog i invasionen af Guadalcanal, Phillipphinerne og Okinawa. Foretog 17 rejser fra USA til Stillehavet og transporterede ca. 35.000 tropper samt store mængder krigsmateriel.

1946:

Tilbageleveret 21/5 i Los Angeles.

1951:

Under rejse fra San Calos til Mambaguid 12/3 kolliderede skibet med et fiskefartøj, der ikke førte forskriftsmæssige lanterner. Fiskefartøjet sank.

1954:

Kolliderede 14/5 på karantæneankerpladsen i San Francisco Bugt, hvor skibet var opankret efter lodsens anvisning ca. 3 skibslængder foran en anden ankerligger. Denne svajede imidlertid rundt med strømmen og ramte ”Laura Mærsk” agter. Skibet blev lettere beskadiget.

1962:

Ankom 7/6 til Sønderborg for oplægning.

1963:

Solgt 17/12 til Transfruit Shipping Co. Ltd., Piræus. Omdøbt til “Aeolian”.

1965:

Solgt til Transrodopi S.A. Haiti. Omdøbt til ”Transrodopi II”.

1968:

Solgt til Navigazione Maritime Bulgare, Varna. Omdøbt til ”Adhara”.

1969:

Solgt til Paphos Compania Naviera, Famagusta. Omdøbt til ”Kanars”.

1971:

Solgt 6/11 til Whampoa, Kina for ophugning.

 


"Laura Mærsk"
Foto: Widar Krogstad´s arkiv.

"Laura Mærsk" oplagt i Sønderborg 19/7-1963
Foto: Svend Raether.

"Adhara" i Royal Edward Slusen, Avonmouth 15/3-1968
Foto: Malcolm Granfield.

Tilbage til A.P. Møller/Mærsk