M/S. |
”Kirsten Mærsk” |
Hjemsted: |
København. |
Kaldesignal: |
OWOS. |
|||||||
Byggeår: |
1950. |
Byggested: |
Mitsui Zonen K.K., Tamano, Japan. |
|||||||||
Byggenr: |
554. |
Besætning: |
|
|||||||||
Køl lagt: |
|
Antal TEU’s: |
|
|||||||||
Søsat: |
17/1-1950. |
Antal
reefers: |
|
|||||||||
Længde: |
110,95 m |
Brt: |
4.689. |
Hovedmaskine: |
1 stk. B&W type 762-VTF-115. |
|||||||
Bredde: |
15,88 m. |
Nrt: |
3.270. |
HK: |
4.500 ihk. |
KW: |
|
|||||
Dybgang: |
8,53 m. |
Tdw: |
5.970. |
Fart i knob: |
14,5. |
|||||||
Prøvetur: |
|
Periode i fart: |
1950 – 1969. |
Ex. Navne: |
|
|||||||
Leveret: |
27/5-1950. |
Sidste tur: |
|
|
||||||||
Indsat: |
|
Salgsår: |
1969. |
|
||||||||
Rederi:
D/S af 1912 A/S.
IMO-nummer: 5189100. |
||||||||||||
Skibets videre historie: |
||||||||||||
1954: |
Under ophold I Kobe 30/1, udbrød der brand ombord. Brandvæsenet fra land tilkaldtes, og branden blev slukket. Ladningen bestod af bomuldspaller. Det antages, at branden skyldes selvantændelse. Da skibet 25/3 lå opankret i Bangkok, opdagedes det, at der løb vand ud af et af drænrørene fra nr. 3 mellemdæk. Lænsning af lastrummet blev begyndt, og en pejling viste, at der stod 6,10 m. vand i lastrummet. Da det viste sig umuligt at lokalisere lækagen, påbegyndtes en oplosning af lasten. Det kunne senere konstateres, at vandet trængte ind gennem et baderumsafløb. Det antages, at stormventilen til afløbet ikke var genanbragt efter et eftersyn.
Solgt 12/6 til
Columbine Transport Corporation, Monrovia. Omdøbt til “Columbine”. |
|||||||||||
1970: |
Solgt 20/1 til Elto Compania Naviera S.A., Panama. Omdøbt til “Efxinos”. |
|||||||||||
1978: |
Solgt til ophugning på Gadani Beach, hvortil skibet ankom 17/4, |
"Kirsten Mærsk" Foto: Gert Pedersen´s arkiv. |