T/T. |
”Kate Mærsk” |
Hjemsted: |
Fredericia. |
Kaldesignal: |
OZSV. |
|||||||
Byggeår: |
1976. |
Byggested: |
Odense Staalskibsværft A/S, Lindø, Danmark. |
|||||||||
Byggenr: |
58. |
Besætning: |
|
|||||||||
Køl lagt: |
|
Antal TEU’s: |
|
|||||||||
Søsat: |
19/3-1976. |
Antal
reefers: |
|
|||||||||
Længde: |
370,47 m. |
Brt: |
167.207. |
Hovedmaskine: |
1 stk. Stal Laval AP 36/80 dampturbine |
|||||||
Bredde: |
56,47 m. |
Nrt: |
138.684. |
HK: |
36.000 bhk. |
KW: |
|
|||||
Dybgang: |
22,46 m. |
Tdw: |
333.850. |
Fart i knob: |
15,8. |
|||||||
Prøvetur: |
|
Periode i fart: |
1976 – 1993. |
Ex. Navne: |
|
|||||||
Leveret: |
5/4-1976. |
Sidste tur: |
|
|
||||||||
Indsat: |
|
Salgsår: |
1993. |
|
||||||||
Rederi: Tank- og Ruteskibe i
I/S, København
IMO-nummer: 7359060. |
||||||||||||
Skibets videre historie: |
||||||||||||
1988: |
Efter afgang12/2 fra Ras Tanura i Saudi-Arabien på rejse til USA blev skibet angrebet af irakiske fly ca. 130 sømil fra Dubai i Den Persiske Golf. Apteringshuset blev ramt agter i bagbord side, hvorved radiostationen blev ødelagt og telegrafisten blev dræbt. Der udbrød brand i apteringen, men ilden blev hurtigt bekæmpet. En del installationer på broen blev ligeledes ødelagt, og yderligere tre personer blev såret under angrebet. Skibet blev slæbt til Fujairah, hvor skaderne blev udbedret. |
|||||||||||
1993: |
Solgt /12 til Crest International Shipping, Liberia. Omdøbt til ”Laconia”. |
|||||||||||
1999: |
Solgt til ophugning i Alang, Indien, ankom dertil 24/11. |
"Kate Mærsk" Foto: Widar Krogstad´s arkiv. |
"Kate Mærsk" Foto: Gert Pedersen´s arkiv. |
"Kate Mærsk" efter det irakkiske
flyangreb. Fujairah 6/2-1988 Foto: Reinier Meuleman. |
"Laconia" ankret op ud for Fujairah /3-1999 Foto: Yvon Perchoc. |