M/T.

”Kate Mærsk”

Hjemsted:

København.

Kaldesignal:

OUNL.

Byggeår:

1955.

Byggested:

Mitsui Zosen K. K., Tamano, Japan.

Byggenr:

600.

Besætning:

 

Køl lagt:

 

Antal TEU’s:

 

Søsat:

26/8-1955.

Antal  reefers:

 

Længde:

162,52 m.

Brt:

12.765.

Hovedmaskine:

1 stk. B&W type 774-VTBF-160.

Bredde:

21,98 m.

Nrt:

7.466.

HK:

9.200 ihk.

KW:

 

Dybgang:

11,95 m.

Tdw:

19.720.

Fart i knob:

15,5.

Prøvetur:

 

Periode i fart:

1955 – 1967.

Ex. Navne:

 

Leveret:

21/11-1955.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

 

Salgsår:

1967.

 

Rederi:  Tank- og Ruteskibe i I/S, København.                                                               IMO-nummer: 5183455.

Skibets videre historie:

1964:

Ombygget til bulkcarrier /10 hos Nippon K. K. Tsurumi. Ny tonnage: 25.310 tdw., Længde: 176,75 m. Bredde: 24,99 m. Dybgang: 10,21 m.. 7 luger. Fjorten 5 tons bomme. Indsat i farten med råjern fra Durban til Japan indtil 1966.

1967:

Solgt 23/8 til Brigantine Transport Corp., Monrovia. Omdøbt til ”Byzantine”.

1968:

Overført til Interseas Shipping Co., Panama.

1974:

Solgt 30/8 til (via Town shipping, Panama) til Cia. Nav. Courteous S. A., Panama. Omdøbt til ”Courteous”.

1982:

Ankom /7 til Kaohsiung for ophugning.

 


"Kate Mærsk" i Lyttelton, New Zealand
Foto: Chris Howell´s arkiv.

"Kate Mærsk"
Foto: Gert Pedersen´s arkiv.

"Byzantine"
Foto: Chris Howell´s arkiv

"Byzantine" ud for Durban, Syd Afrika
Foto: Trevor Jones. Fra Chris Howell´s arkiv.

Tilbage til A.P. Møller/Mærsk