T/T. |
”Karoline Mærsk” |
Hjemsted: |
Sønderborg. |
Kaldesignal: |
OZJF. |
|||||||
Byggeår: |
1976. |
Byggested: |
Odense Staalskibsværft A/S, Lindø, Danmark. |
|||||||||
Byggenr: |
57. |
Besætning: |
|
|||||||||
Køl lagt: |
|
Antal TEU’s: |
|
|||||||||
Søsat: |
24/10-1975. |
Antal
reefers: |
|
|||||||||
Længde: |
370,47 m. |
Brt: |
158.475. |
Hovedmaskine: |
1 stk. General Electric dampturbine. |
|||||||
Bredde: |
56,47 m. |
Nrt: |
128.289. |
HK: |
36.000 ahk. |
KW: |
|
|||||
Dybgang: |
21,69 m. |
Tdw: |
339.308. |
Fart i knob: |
15,75. |
|||||||
Prøvetur: |
|
Periode i fart: |
1976 – 1992. |
Ex. Navne: |
|
|||||||
Leveret: |
2/2-1976 |
Sidste tur: |
|
|
||||||||
Indsat: |
|
Salgsår: |
1992. |
|
||||||||
Rederi:
I/S Karoline Mærsk, København.
IMO-nummer: 7359058. |
||||||||||||
Skibets videre historie: |
||||||||||||
1978:
1986: |
Oplagt i Sandvig i perioden ultimo /2 til medio /8. Under rejse i ballast fra USA til Den persiske Golf opstod der 13/12 på en position ca. 160 sømil sydøst for Socotta brand i maskinrummet. Det lykkedes for besætningen at få slukket branden, der opstod som følge af et læk brændstofrør til en af hjælpemotorerne. Der skete betydelige skader på elinstallationen, og efterfølgende opstod der problemer med gasturbinen til nødstrøsforsyningen, hvorfor der udsendtes SOS, som dog senere blev annulleret. Et af Rederiets egne forsyningsfartøjer, Mærsk Shipper, kom til hjælp kom til hjælp og tog tankskibet på slæb til Dubai. |
|||||||||||
1991: |
Under rejse 18/6 i det Indiske Ocean reddede man 10 personer fra en vestindisk coaster. Operationen var vanskelig, da der var vind af stormstyrke. |
|||||||||||
1992: |
Solgt /12 til Imperial Bay Shipping Corp., Liberia. Omdøbt til ”Karoline”. |
|||||||||||
1999: |
Ankom 24/12 til Alang for ophugning. |
"Karoline Mærsk" på Helsingør red 7/3-1976 Foto: Svend Raether. |
"Karoline Mærsk" Foto: Gert Pedersen´s arkiv. |