M/T.

”Karen Mærsk”

Hjemsted:

København.

Kaldesignal:

OZJA.

Byggeår:

1964.

Byggested:

Odense Staalskibsværft A/S, Odense, Danmark

Byggenr:

168.

Besætning:

 

Køl lagt:

 

Antal TEU’s:

 

Søsat:

5/11-1963.

Antal  reefers:

 

Længde:

209,15 m.

Brt:

21.613.

Hovedmaskine:

1 stk. B&W type 874-VTBF-160.

Bredde:

25,39 m.

Nrt:

12.128.

HK:

12.900 ihk.

KW:

 

Dybgang:

11,01 m.

Tdw:

34.500.

Fart i knob:

16,5.

Prøvetur:

 

Periode i fart:

1964 – 1980.

Ex. Navne:

 

Leveret:

29/2-1964.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

 

Salgsår:

1980.

 

Rederi:   Tank og Ruteskibe i I/S, København.                                                               IMO-nummer: 6400848.

Skibets videre historie:

1975:
1976:

Oplagt i Sønderborg 20/3.
Omdøbt til "Oluf Mærsk" 7/12-1976.

1978:

Forhalet til Sandvig /5, hvor skibet var oplagt frem til primo /1-1976.

1980:

Solgt 12/12 til Titan Bay Shipping Co. Ltd., Monrovia. Omdøbt til ”Athina”.

1982:

Solgt til Cape Clear Shipping Co. Ltd., Liberia. Omdøbt til ”Verdi”.

1990:

Ankom 21/12 til Alang for ophugning.

 

 
"Karen Mærsk" på byggebeddingen på Odense Staalskibsværft 3/11-1963 - to dage før skibet blev søsat
Foto: Svend Raether.

"Karen Mærsk" ved B&W værft, København 23/2-1964 efter endt bundbehandling
Foto: Svend Raether.

"Karen Mærsk" afsejler fra Rotterdam 7/7-1968
Foto: Bob Scott.

"Karen Mærsk"
Foto: Gert Pedersen´s arkiv.

"Oluf Mærsk"
Foto: Gert Pedersen´s arkiv.

"Oluf Mærsk" i Hamburg på en vinterdag sidst i 1970érne
Foto: Jörg Seyler.

Tilbage til A.P. Møller/Mærsk