T/T.

”Karama Mærsk”

Hjemsted:

Skovshoved.

Kaldesignal:

OWBB.

Byggeår:

1977.

Byggested:

Odense Staalskibsværft A/S, Lindø, Danmark.

Byggenr:

61.

Besætning:

 

Køl lagt:

 

Antal TEU’s:

 

Søsat:

30/8-1976.

Antal  reefers:

 

Længde:

375,45 m.

Brt:

167.727.

Hovedmaskine:

1 stk. General Electric dampturbine.

Bredde:

56,40 m.

Nrt:

137.862.

HK:

36.000 ahk.

KW:

 

Dybgang:

22,46 m.

Tdw:

337.733.

Fart i knob:

16,2.

Prøvetur:

 

Periode i fart:

1977 – 1993.

Ex. Navne:

 

Leveret:

20/5-1977.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

 

Salgsår:

1993.

 

Rederi:   Tank og Ruteskibe i I/S, København.                                                               IMO-nummer: 7359096.

Skibets videre historie:

1978:

Oplagt i Alssund fra primo /4 til medio /8.

1987:

Angrebet 19/12 i Den Persiske Golf af iranske kanonbåde, der beskød skibet med granater. Ingen skade.1988:

1988:

Angrebet 28/3 ca. 25 sømil nord for Dubai af tre iranske kanonbåde, der beskød skibet med granater. Skibet blev ramt af 11 skud i bagbords side under brohuset, og en sloptank sprang læk, hvilket medførte en voldsom brand. Efter flere timers slukningsarbejde fra tililende brandslukningsfartøjer blev branden bekæmpet.

1988:

Angrebet 3/7 på en position ca. 35 sømil fra Dubai af fire iranske kanonbåde, der beskød skibet med raketter. En amerikansk fregat kom til undsætning og jog kanonbådene væk.

1993:

Solgt /9 til Nobility Navigation Ltd, Valletta. Omdøbt til ”Concordia I”.

2001:

Ankom 24/6 til Chittagong for ophugning.

 


"Karama Mærsk"
Foto: Gert Pedersen´s arkiv.

"Karama Mærsk" 24/6-1988
Foto: Reinier Meuleman.

"Concordia I" passerer Maasvlakta under ankomst til Rotterdam 2/9-2000
Foto: Jörg Seyler.

Tilbage til A.P. Møller/Mærsk