T/T. |
”Karama Mærsk” |
Hjemsted: |
Skovshoved. |
Kaldesignal: |
OWBB. |
|||||||
Byggeår: |
1977. |
Byggested: |
Odense Staalskibsværft A/S, Lindø, Danmark. |
|||||||||
Byggenr: |
61. |
Besætning: |
|
|||||||||
Køl lagt: |
|
Antal TEU’s: |
|
|||||||||
Søsat: |
30/8-1976. |
Antal
reefers: |
|
|||||||||
Længde: |
375,45 m. |
Brt: |
167.727. |
Hovedmaskine: |
1 stk. General Electric dampturbine. |
|||||||
Bredde: |
56,40 m. |
Nrt: |
137.862. |
HK: |
36.000 ahk. |
KW: |
|
|||||
Dybgang: |
22,46 m. |
Tdw: |
337.733. |
Fart i knob: |
16,2. |
|||||||
Prøvetur: |
|
Periode i fart: |
1977 – 1993. |
Ex. Navne: |
|
|||||||
Leveret: |
20/5-1977. |
Sidste tur: |
|
|
||||||||
Indsat: |
|
Salgsår: |
1993. |
|
||||||||
Rederi:
Tank og Ruteskibe i I/S,
København.
IMO-nummer: 7359096. |
||||||||||||
Skibets videre historie: |
||||||||||||
1978: |
Oplagt i Alssund fra primo /4 til medio /8. |
|||||||||||
1987: |
Angrebet 19/12 i Den Persiske Golf af iranske kanonbåde, der beskød skibet med granater. Ingen skade.1988: |
|||||||||||
1988: |
Angrebet 28/3 ca. 25 sømil nord for Dubai af tre iranske kanonbåde, der beskød skibet med granater. Skibet blev ramt af 11 skud i bagbords side under brohuset, og en sloptank sprang læk, hvilket medførte en voldsom brand. Efter flere timers slukningsarbejde fra tililende brandslukningsfartøjer blev branden bekæmpet. |
|||||||||||
1988: |
Angrebet 3/7 på en position ca. 35 sømil fra Dubai af fire iranske kanonbåde, der beskød skibet med raketter. En amerikansk fregat kom til undsætning og jog kanonbådene væk. |
|||||||||||
1993: |
Solgt /9 til Nobility Navigation Ltd, Valletta. Omdøbt til ”Concordia I”. |
|||||||||||
2001: |
Ankom 24/6 til Chittagong for ophugning. |
"Karama Mærsk" Foto: Gert Pedersen´s arkiv. |
"Karama Mærsk" 24/6-1988 Foto: Reinier Meuleman. |
"Concordia I" passerer Maasvlakta under ankomst til Rotterdam 2/9-2000 Foto: Jörg Seyler. |