M/S.

”Johannes Mærsk”

Hjemsted:

Kalundborg.

Kaldesignal:

OXGO.

Byggeår:

1944.

Byggested:

Pennsylvania Shipyard Inc Beaumont , USA

Byggenr:

297.

Besætning:

 

Køl lagt:

 

Antal TEU’s:

 

Søsat:

19/3-1944.

Antal  reefers:

 

Længde:

125,70 m.

BT:

5.184.

Hovedmaskine:

2 stk.6 cyl. Nordberg Diesel (550 x 740)

Bredde:

18,32 m.

NT:

2.987.

HK:

2.075 bhk.

KW:

 

Dybgang:

7,59 m.

Tdw:

8.275.

Fart i knob:

12,5.

Prøvetur:

 

Periode i fart:

1947 – 1949.

Ex. Navne:

”Cape Barrow”.

Leveret:

15/5-1944.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

 

Salgsår:

1949.

 

Rederi:    A/S D/S Svendborg & D/S af 1912 A/S.                                                           IMO-nummer: 5133541.

Skibets videre historie:

1944:

Leveret under til War Shipping Administration Washington DC USA under navnet ”Cape Barrow”.

1946:

Overført til United States Maritime Commission Washington DC USA.

1947:

Solgt til A/S D/S Svendborg & D/S af 1912 A/S (A.P.Møller Mærsk A/S, København). Omdøbt til ”Johannes Mærsk”.

1949:

Solgt til NV tot Voortzetting van de Koninklijke Hollandsche Lloyd Amsterdam, Holland. Omdøbt til ”Gooiland”.

1967:

Solgt til Panagiotis N.Pappis & Nicolaos G.Coucounas Ltd Piræus, Grækenland. Omdøbt til ”Captain Popis”.

1968:

Solgt til Yiouti Shipping Company Ltd ( Pappis Company Ltd Piræus. Navn uændret.

1973:

Solgt til Kamal Maritime Company Ltd (Orri Navagation Line (Maria Orri) Piræus, Grækenland. Omdøbt til ”Star of Kamal”.

1974:

Solgt til Thaiti Maritime Navigation Ltd., Cypern. Omdøbt til ”Azizi”.

1974:

Ophugget på Gadani Beach, Pakistan.

 


"Johannes Mærsk"
Foto: M/S Museet for Søfart.

"Gooiland"
Foto: Widar Krogstad`s arkiv.

Tilbage til A.P. Møller/Mærsk