M/S. |
”Johannes Mærsk” |
Hjemsted: |
Kalundborg. |
Kaldesignal: |
OXGO. |
|||||||
Byggeår: |
1944. |
Byggested: |
Pennsylvania Shipyard Inc
Beaumont , USA |
|||||||||
Byggenr: |
297. |
Besætning: |
|
|||||||||
Køl lagt: |
|
Antal TEU’s: |
|
|||||||||
Søsat: |
19/3-1944. |
Antal
reefers: |
|
|||||||||
Længde: |
125,70 m. |
BT: |
5.184. |
Hovedmaskine: |
2 stk.6 cyl. Nordberg
Diesel (550 x 740) |
|||||||
Bredde: |
18,32 m. |
NT: |
2.987. |
HK: |
2.075 bhk. |
KW: |
|
|||||
Dybgang: |
7,59 m. |
Tdw: |
8.275. |
Fart i knob: |
12,5. |
|||||||
Prøvetur: |
|
Periode i fart: |
1947 – 1949. |
Ex. Navne: |
”Cape Barrow”. |
|||||||
Leveret: |
15/5-1944. |
Sidste tur: |
|
|
||||||||
Indsat: |
|
Salgsår: |
1949. |
|
||||||||
Rederi:
A/S D/S Svendborg & D/S af
1912 A/S.
IMO-nummer: 5133541. |
||||||||||||
Skibets videre historie: |
||||||||||||
1944: |
Leveret under til War
Shipping Administration Washington DC USA under navnet ”Cape Barrow”. |
|||||||||||
1946: |
Overført til United
States Maritime Commission Washington DC USA. |
|||||||||||
1947: |
Solgt til
A/S D/S Svendborg & D/S af 1912 A/S (A.P.Møller Mærsk A/S, København).
Omdøbt til ”Johannes Mærsk”. |
|||||||||||
1949: |
Solgt til NV tot
Voortzetting van de Koninklijke Hollandsche Lloyd Amsterdam, Holland.
Omdøbt til ”Gooiland”. |
|||||||||||
1967: |
Solgt til Panagiotis
N.Pappis & Nicolaos G.Coucounas Ltd Piræus, Grækenland. Omdøbt til
”Captain Popis”. |
|||||||||||
1968: |
Solgt til Yiouti Shipping
Company Ltd ( Pappis Company Ltd Piræus. Navn uændret. |
|||||||||||
1973: |
Solgt til
Kamal Maritime Company Ltd (Orri Navagation Line (Maria Orri) Piræus,
Grækenland. Omdøbt til ”Star of Kamal”. |
|||||||||||
1974: |
Solgt til Thaiti Maritime
Navigation Ltd., Cypern. Omdøbt til ”Azizi”. |
|||||||||||
1974: |
Ophugget på Gadani Beach,
Pakistan. |
"Johannes Mærsk" Foto: M/S Museet for Søfart. |
"Gooiland" Foto: Widar Krogstad`s arkiv. |