S/S. |
”Johannes Mærsk” |
Hjemsted: |
Odense. |
Kaldesignal: |
NFVH/OYMC. |
|||||||
Byggeår: |
1925. |
Byggested: |
F. Schichau, Danzig, |
|||||||||
Byggenr: |
1154. |
Besætning: |
|
|||||||||
Køl lagt: |
|
Antal TEU’s: |
|
|||||||||
Søsat: |
|
Antal
reefers: |
|
|||||||||
Længde: |
85,59 m. |
Brt: |
1.899. |
Hovedmaskine: |
1 stk.. 3 cyl. dampmaskine + lavtryksturbine. |
|||||||
Bredde: |
12,25 m. |
Nrt: |
1.119. |
HK: |
1.050. |
KW: |
|
|||||
Dybgang: |
5,73 m. |
Tdw: |
3.200. |
Fart i knob: |
9,5. |
|||||||
Prøvetur: |
|
Periode i fart: |
1925 – 1940. |
Ex. Navne: |
|
|||||||
Leveret: |
4/3-1925. |
Sidste tur: |
|
|
||||||||
Indsat: |
|
Salgsår: |
|
|
||||||||
Rederi:
D/S af 1912 A/S.
IMO-nummer: 5226532. |
||||||||||||
Skibets videre historie: |
||||||||||||
1940: |
Ved Danmarks besættelse lå skibet i Glasgow, hvortil det var ankommet 22/3 for lastning af koks og kul til København. Her blev det beslaglagt af Ministry of Transport og kort tid derefter overladt til Frankrig. Omdøbt til ”Sainte Giselle”. Korr. reder: Sociètè Navale Caennaise, Caen, for Vichyregeringen.. Afsejlede fra Rouen 9/6 og blev efter anløb af Brest og Casablanca dirigeret til Rabat i Marokko. |
|||||||||||
1941: |
Sat i fart mellem Nordafrika og Marseille /9 med fransk besætning. |
|||||||||||
1942: |
Ved tyskernes indtog i det sydøstlige Frankrig 11/11 blev skibet beslaglagt af tyskerne i Marseille. Omdøbt til ”Johanna”. Bestyret af Mittelmeer Reederei GmbH, Hamburg. Sat i fart på Middelhavet og Sortehavet. |
|||||||||||
1944: |
Blev /8 overdraget til Bulgarien. Efter russernes erobring af området /9, blev skibet rekvisitioneret og overdraget 29/9 til Black Sea State Shipping Co. Omdøbt til ”Marshall Tolbukhin”. Sejlede derefte under russisk flag i Sovtorgflåden indtil /6-1963, hvor det blev taget ud af drift på grund af alder. Opført sidste gang i Lloyds register 68/69. |