M/T.

”Jesper Mærsk”

Hjemsted:

Højer.

Kaldesignal:

OWAP5.

Byggeår:

1991.

Byggested:

Hyundai H. I. Co. Ltd. Ulsan, Sydkorea

Byggenr:

730.

Besætning:

 

Køl lagt:

 

Antal TEU’s:

 

Søsat:

1/6-1991.

Antal  reefers:

 

Længde:

185,40 m.

BT:

23.878.

Hovedmaskine:

1 stk. B&W 6S60MC.

Bredde:

27,43 m.

NT:

8.942.

HK:

15.290.

KW:

 

Dybgang:

12,52 m.

Tdw:

36.160.

Fart i knob:

16,5.

Prøvetur:

 

Periode i fart:

1991 – 2005.

Ex. Navne:

 

Leveret:

23/7-1991.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

 

Salgsår:

2005.

 

Rederi:   I/S D/S Svendborg & D/S af 1912 A/S.                                                              IMO-nummer: 9000481.

Skibets videre historie:

1991:

Afleveret som LPG / kemikalietankskib

2005:

Solgt 31/8 til Varun Shipping Co. Ltd, Mumbai, Indien. Omdøbt til ”Mamarshi Mahatreya”.

2018:

Solgt til Greatwave Investment Holdings, Indien.  Omdøbt til ”Treya”

2018:

Ophugget i Alang, Indien.



"Jesper Mærsk"
Foto: Widar Krogstad´s arkiv.

"Jesper Mærsk" ankommer til Port de Bouc olieterminal, Frankrig 27/2-2002
Foto: Malcolm Granfield.

"Maharshi Mahatreya" nær Antwerpen 2/4-2008
Foto: Alec Sansen.

Tilbage til A.P. Møller/Mærsk