M/T.

”Jakob Mærsk”

Hjemsted:

København.

Kaldesignal:

OYXE.

Byggeår:

1954.

Byggested:

S.A. John Cockerill, Searing, Belgien.

Byggenr:

763.

Besætning:

 

Køl lagt:

 

Antal TEU’s:

 

Søsat:

13/2-1954.

Antal  reefers:

 

Længde:

169,41 m.

Brt:

12.489.

Hovedmaskine:

1 stk. B&W type 974-VTBF-160.

Bredde:

21,40 m.

Nrt:

7.484.

HK:

9.000 ihk.

KW:

 

Dybgang:

11,40 m.

Tdw:

18.800.

Fart i knob:

15,0

Prøvetur:

 

Periode i fart:

1954 – 1963.

Ex. Navne:

 

Leveret:

25/5-1954.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

 

Salgsår:

1963.

 

Rederi:   Tank og Ruteskibe i I/S, København.                                                               IMO-nummer: 5167944.

Skibets videre historie:

1959:

Oplagt ved Lindøværftet /8.

1959-

1960: Ombygget til bulkcarrier. Ny tonnage: 18.650 tdw.

1960:

Kollideret 19/7 på Schelde floden under rejse fra Bajo Grande til Antwerpen med råolie. Der skete en del ovenbords skader på begge skibe.

1963:

Solgt 7/11 til Banner Shipping Co. Ltd., Bermuda. Omdøbt til ”Bannerloch”.

1966:

Solgt /8 Aurora Sarda Compagnia di Navigazione, Olbia. Omdøbt til ”Alfredo Primo”.

1979:

Solgt til Pivermill Maritime Inc., Panama. Omdøbt til ”Al Tanvir”.

1983:

Solgt til ophugning. Ankom til Gadani Beach 10/4, sat på stranden 25/5 og ophugget /6.

 


"Jakob Mærsk"
Foto: Gert Pedersen´s arkiv.

"Alfredo Primo" i Port Huron 2/9-1968
Foto: Harold Fricke / Fred Miller´s arkiv.

"Al Tanvir" i Durban
Foto: Chris Howell´s arkiv.

 

Tilbage til A.P. Møller/Mærsk