S/S.

”Jakob Mærsk”

Hjemsted:

Svendborg.

Kaldesignal:

NDBQ/OYGC.

Byggeår:

1921.

Byggested:

Odense Staalskibsværft, Odense Danmark

Byggenr:

5.

Besætning:

 

Køl lagt:

 

Antal TEU’s:

 

Søsat:

21/7-1921.

Antal  reefers:

 

Længde:

86,84 m.

Brt:

2.245.

Hovedmaskine:

1 stk 3 cyl. dampmaskine.

Bredde:

12,92 m.

Nrt:

1.348.

HK:

1.275 ihk.

KW:

 

Dybgang:

6,07 m.

Tdw:

3.785..

Fart i knob:

9,5.

Prøvetur:

 

Periode i fart:

1921 – 1950.

Ex. Navne:

 

Leveret:

3/10-1921.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

 

Salgsår:

1950.

 

Rederi:   D/S af 1912 A/S, København.                                                                             IMO-nummer: 5120441.

Skibets videre historie:

1940:

Ankom ¾ til København for losning af kul fra Swansea. Ultimo maj kom skibet i fart i hjemmeflåden. Forlist 19/12. under rejse Køge – Frederikssund i Drogden efter minesprængning.

1941:
1947:

Bjærget og repareret.
Sprang læk 22/3 i Biscayabugten under rejse fra Casablanca til Fredericia med fosfat.

1950:
1950:

Grundstødt 20/9 på Jylland østkyst under rejse fra Stettin til Aabenraa med kokssmuld.
Solgt 8/11 til Vestjysk D/S, Esbjerg ved E. Winther. Omdøbt til ”Niels Winther”.

1956:

Solgt 17/12 til Compania de Navigazione Capo S. Croce, Messina. Omdøbt ”Frecciarossa”.

1967:

Solgt til Compania de Navegazion Mara SA., Panama. Omdøbt til ”Nathens”

1969:

Ankom 21/8 i slæb til Trieste for ophugning.

 


"Jakob Mærsk"
Foto: Widar Krogstad´s arkiv.

Tilbage til A.P. Møller/Mærsk