S/S. |
”Jakob Mærsk” |
Hjemsted: |
Svendborg. |
Kaldesignal: |
NDBQ/OYGC. |
|||||||
Byggeår: |
1921. |
Byggested: |
Odense Staalskibsværft,
Odense Danmark |
|||||||||
Byggenr: |
5. |
Besætning: |
|
|||||||||
Køl lagt: |
|
Antal TEU’s: |
|
|||||||||
Søsat: |
21/7-1921. |
Antal
reefers: |
|
|||||||||
Længde: |
86,84 m. |
Brt: |
2.245. |
Hovedmaskine: |
1 stk 3 cyl. dampmaskine. |
|||||||
Bredde: |
12,92 m. |
Nrt: |
1.348. |
HK: |
1.275 ihk. |
KW: |
|
|||||
Dybgang: |
6,07 m. |
Tdw: |
3.785.. |
Fart i knob: |
9,5. |
|||||||
Prøvetur: |
|
Periode i fart: |
1921 – 1950. |
Ex. Navne: |
|
|||||||
Leveret: |
3/10-1921. |
Sidste tur: |
|
|
||||||||
Indsat: |
|
Salgsår: |
1950. |
|
||||||||
Rederi:
D/S af 1912 A/S, København.
IMO-nummer: 5120441. |
||||||||||||
Skibets videre historie: |
||||||||||||
1940: |
Ankom ¾ til
København for losning af kul fra Swansea. Ultimo maj kom skibet i fart i
hjemmeflåden. Forlist 19/12. under rejse Køge – Frederikssund i Drogden
efter minesprængning. |
|||||||||||
1941: |
Bjærget og repareret. |
|||||||||||
1950: |
Grundstødt 20/9 på
Jylland østkyst under rejse fra Stettin til Aabenraa med kokssmuld. |
|||||||||||
1956: |
Solgt 17/12 til Compania
de Navigazione Capo S. Croce, Messina. Omdøbt ”Frecciarossa”. |
|||||||||||
1967: |
Solgt til Compania de
Navegazion Mara SA., Panama. Omdøbt til ”Nathens” |
|||||||||||
1969: |
Ankom 21/8 i slæb til
Trieste for ophugning. |
"Jakob Mærsk" Foto: Widar Krogstad´s arkiv. |