M/T.

”Henning Mærsk”

Hjemsted:

København.

Kaldesignal:

OZHS:

Byggeår:

1963.

Byggested:

Odense Staalskibsværft A/S, Odense, Danmark.

Byggenr:

165.

Besætning:

 

Køl lagt:

 

Antal TEU’s:

 

Søsat:

7/6-1963.

Antal  reefers:

 

Længde:

209,15 m.

Brt:

21.613.

Hovedmaskine:

1 stk. B&W type 874-VTBF-160.

Bredde:

25,33 m.

Nrt:

12.129.

HK:

12.900 ihk.

KW:

 

Dybgang:

10,88 m.

Tdw:

34.500.

Fart i knob:

16,0.

Prøvetur:

 

Periode i fart:

1963 – 1984.

Ex. Navne:

 

Leveret:

22/11-1963.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

 

Salgsår:

1984.

 

Rederi: Tank- og Ruteskibe i I/S, København.                                                                IMO-nummer: 5411527.

Skibets videre historie:

1975:

Oplagt 1/5 i Trincomalee, Sri Lanka til 10/4-1977.

1977

-1978: Ændret til råolietankskib for transport af olie fra Danterminalen i Nordsøen til Brunsbüttel og Fredericia. Senere ændret til LPG-tanker.

1984:

Solgt 17/5 til Yellow Daimond Shipping Corp., Monrovia. Omdøbt til “Agapi”.

1992:

Ankom 10/8 til Karachi for ophugning.

 


"Henning Mærsk" ved byggevæftet i Odense 3/11-1963
Foto: Svend Raether.

"Henning Mærsk"
Foto: Chris Howell´s arkiv.

"Henning Mærsk"
Foto: Gert Pedersen´s arkiv.

"Agapi"passerer Rozenburg
Foto: Pieter Melissen.

Tilbage til A.P. Møller/Mærsk