M/T. |
”Helene Mærsk” |
Hjemsted: |
København. |
Kaldesignal: |
OYOP. |
|||||||
Byggeår: |
1953. |
Byggested: |
Mitsui Zonen K. K. , Tamano, Japan. |
|||||||||
Byggenr: |
571. |
Besætning: |
|
|||||||||
Køl lagt: |
|
Antal TEU’s: |
|
|||||||||
Søsat: |
21/10-1952. |
Antal
reefers: |
|
|||||||||
Længde: |
169,96 m. |
Brt: |
12.446. |
Hovedmaskine: |
1 stk. B&W type 974-VTF-160. |
|||||||
Bredde: |
21,43 m. |
Nrt: |
7.397. |
HK: |
10.300 ihk. |
KW: |
|
|||||
Dybgang: |
11,52 m. |
Tdw: |
19.235. |
Fart i knob: |
15,0. |
|||||||
Prøvetur: |
|
Periode i fart: |
1953 – 1963. |
Ex. Navne: |
|
|||||||
Leveret: |
1/3-1953. |
Sidste tur: |
|
|
||||||||
Indsat: |
|
Salgsår: |
1963. |
|
||||||||
Rederi:
Tank og Ruteskibe i I/S,
København.
IMO-nummer: 5415303. |
||||||||||||
Skibets videre historie: |
||||||||||||
1963: |
Solgt 18/6 til Brigantine Transport Corp., Monrovia. Omdøbt til ”Corvetine”. |
|||||||||||
1966: |
Solgt 13/9 til United Transportation Investment Corp., Monrovia. Omdøbt til ”Silver Castle”. |
|||||||||||
1972: |
20/4 kolliderede skibet og kom i brand 80 sm. nord for Port Elisabeth under rejse fra Ras Tanura til Moanda. 19 omkom og den øvrige del af besætningen forlod skibet. Det stærkt beskadigede skib blev slæbt til Monet Bay 28/4. Da det ikke lykkedes at sælge vraget, blev det slæbt ud 170 sm. sydøst for Port Elisabeth og sænket af det sydafrikanske luftvåben 13/5. |
"Helene Mærsk" Foto: Gert Pedersen´s arkiv. |
"Corvetine" Foto: Chris Howell´s arkiv. |