M/S. |
”Hans Mærsk” |
Hjemsted: |
København. |
Kaldesignal: |
OXFT. |
|||||||
Byggeår: |
1958. |
Byggested: |
Burmeister & Wain, København, Danmark. |
|||||||||
Byggenr: |
750. |
Besætning: |
|
|||||||||
Køl lagt: |
|
Antal TEU’s: |
|
|||||||||
Søsat: |
8/1-1958. |
Antal
reefers: |
|
|||||||||
Længde: |
125,31 m. |
Brt: |
3.656. |
Hovedmaskine: |
1 st. B&W type: 850-VTBF-110. |
|||||||
Bredde: |
16,52 m. |
Nrt: |
1.881. |
HK: |
3.760 ihk. |
KW: |
|
|||||
Dybgang: |
6,71 m. |
Tdw: |
6.110. |
Fart i knob: |
14,0. |
|||||||
Prøvetur: |
|
Periode i fart: |
1958 – 1973. |
Ex. Navne: |
|
|||||||
Leveret: |
24/3-1958. |
Sidste tur: |
|
|
||||||||
Indsat: |
18/4-1958. |
Salgsår: |
1973. |
|
||||||||
Rederi:
D/S af 1912 A/S.
IMO-nummer: 5142126. |
||||||||||||
Skibets videre historie: |
||||||||||||
1973: |
Solgt til Rute- og Tankskibe i I/S uden navneændring. |
|||||||||||
1978: |
Solgt 10/11 til Seatran
Marine Co. Ltd, Bangkok. Omdøbt til ”Bang Poo”. |
|||||||||||
1982: |
Under rejse /3 fra Bangkok til Korea kollideret med M/S ”Wu Tai Shan”. Der måtte søges nødhavn, hvor skibet blev erklæret totalskadet. Ankom 9/5 til Kaohsiung for ophugning. |
"Hans Mærsk" i København 5/4-1958 Foto: Svend Raether. |
"Hans Mærsk" Foto: Widar Krogstad´s arkiv. |