S/S. |
”Hans Mærsk” |
Hjemsted: |
København. |
Kaldesignal: |
NVDH/OYEB. |
|||||||
Byggeår: |
1916. |
Byggested: |
A.Vuijk en Zonen, Capelle a/d IJssel, Holland. |
|||||||||
Byggenr: |
440. |
Besætning: |
19. |
|||||||||
Køl lagt: |
|
Antal TEU’s: |
|
|||||||||
Søsat: |
|
Antal
reefers: |
|
|||||||||
Længde: |
85,74 m. |
Brt: |
1.963. |
Hovedmaskine: |
1 stk 3 cyl. dampmaskine. |
|||||||
Bredde: |
12,25 m |
Nrt: |
1.169. |
HK: |
900 ihk. |
KW: |
|
|||||
Dybgang: |
5,76 m. |
Tdw: |
3.250. |
Fart i knob: |
9,0. |
|||||||
Prøvetur: |
|
Periode i fart: |
1916 – 1956. |
Ex. Navne: |
|
|||||||
Leveret: |
|
Sidste tur: |
|
|
||||||||
Indsat: |
|
Salgsår: |
1956. |
|
||||||||
Rederi:
D/S af 1912 A/S.
IMO-nummer: 5604015. |
||||||||||||
Skibets videre historie: |
||||||||||||
1918: |
Rekvisitioneret /7 af USA. |
|||||||||||
1919: |
Tilbageleveret. |
|||||||||||
1921: |
Grundstødt 10/7 i Den Finske Bugt under rejse mellem Bristol og Petrograd med mel og flæsk. En del af ladningen måtte lægtes, og skibet blev bragt ind til Kotka med bundskader. |
|||||||||||
1924: |
D. 22/1 blev skibet påsejlet på Themsen af det danske skib ”Nerma”. |
|||||||||||
1924: |
D. 18/4 blev skibet påsejlet på Hudson River med flere større skader til følge. |
|||||||||||
1927: |
D. 3/1 kolliderede skibet med en sandsuger på Hudson River. Fik et hul i boven både over og under vandlinjen. |
|||||||||||
1930: |
I /2 kollideret med andet skib i Kielerkanalen, skibssiden blev stærkt beskadiget. |
|||||||||||
1932: |
Kollideret 30/1 i Den Engelske Kanal i tæt tåge. ”Hans Mærsk” fik et hul i skibssiden i foreste kabelrum, fyrbøderlukaf og messe. |
|||||||||||
1934: |
Kollideret 5/5 med amerikansk skib ud for Cape Henry, hvorved boven blev stærkt beskadiget. Fik senere nyt forskib på Svendborg Skibsværft. |
|||||||||||
1940: |
Grundstødt 21/3 ved Hattorp rev, og der måtte lægtes. |
|||||||||||
1940: |
Ankom ¼ til Svendborg for dokning, lå der ved Danmarks besættelse. |
|||||||||||
1940- |
1945: I hjemmefåden. |
|||||||||||
1945: |
Påsejlede 14/6 Als Sund færgen mellem Ballebro og Hardeshøj, hvorved to passagerer omkom. |
|||||||||||
1946: |
Grundstødt 13/2 ved Vesborg Fyr på Samsø. En del af kokslasten måtte lægtes før skibet atter kom flot. |
|||||||||||
1953: |
Oplagt nogle måneder i Esbjerg. Oplagt i Svendborg fra 28/11. |
|||||||||||
1954: |
Atter i fart fra 22/6. |
|||||||||||
1956: |
Solgt 20/11 til C.M. Estrella Azul y Rombo Blanco, Panama. Omdøbt til ”Constantine C”. Ved den lejlighed fik skibet installeret oliefyring. |
|||||||||||
1957: |
Da salgssummen ikke blev betalt jævnfør betingelserne, blev skibet beslaglagt i Stockholm 19/11, og derefter oplagt i Sydhavnen, København fra 19/12. |
|||||||||||
1958: |
Solgt /5 til Pothos
Shipping Co., Liberia. Omdøbt til “Potho”. |
|||||||||||
1962: |
Under rejse 15/3 Novorosisk til Ancona stranded skibet syd for Ancona og brækkede I to dele. 10 personer omkom. |
"Hans Mærsk" Foto: Vidar Krogstad´s arkiv. |