S/S.

”Hans Mærsk”

Hjemsted:

København.

Kaldesignal:

NVDH/OYEB.

Byggeår:

1916.

Byggested:

A.Vuijk en Zonen, Capelle a/d IJssel, Holland.

Byggenr:

440.

Besætning:

19.

Køl lagt:

 

Antal TEU’s:

 

Søsat:

 

Antal  reefers:

 

Længde:

85,74 m.

Brt:

1.963.

Hovedmaskine:

1 stk 3 cyl. dampmaskine.

Bredde:

12,25 m

Nrt:

1.169.

HK:

900 ihk.

KW:

 

Dybgang:

5,76 m.

Tdw:

3.250.

Fart i knob:

9,0.

Prøvetur:

 

Periode i fart:

1916 – 1956.

Ex. Navne:

 

Leveret:

 

Sidste tur:

 

 

Indsat:

 

Salgsår:

1956.

 

Rederi:  D/S af 1912 A/S.                                                                                                   IMO-nummer: 5604015.

Skibets videre historie:

1918:

Rekvisitioneret /7 af USA.

1919:

Tilbageleveret.

1921:

Grundstødt 10/7 i Den Finske Bugt under rejse mellem Bristol og Petrograd med mel og flæsk. En del af ladningen måtte lægtes, og skibet blev bragt ind til Kotka med bundskader.

1924:

D. 22/1 blev skibet påsejlet på Themsen af det danske skib ”Nerma”.

1924:

D. 18/4 blev skibet påsejlet på Hudson River med flere større skader til følge.

1927:

D. 3/1 kolliderede skibet med en sandsuger på Hudson River. Fik et hul i boven både over og under vandlinjen.

1930:

I /2 kollideret med andet skib i Kielerkanalen, skibssiden blev stærkt beskadiget.

1932:

Kollideret 30/1 i Den Engelske Kanal i tæt tåge. ”Hans Mærsk” fik et hul i skibssiden i foreste kabelrum, fyrbøderlukaf og messe.

1934:

Kollideret 5/5 med amerikansk skib ud for Cape Henry, hvorved boven blev stærkt beskadiget. Fik senere nyt forskib på Svendborg Skibsværft.

1940:

Grundstødt 21/3 ved Hattorp rev, og der måtte lægtes.

1940:

Ankom ¼ til Svendborg for dokning, lå der ved Danmarks besættelse.

1940-

1945: I hjemmefåden.

1945:

Påsejlede 14/6 Als Sund færgen mellem Ballebro og Hardeshøj, hvorved to passagerer omkom.

1946:

Grundstødt 13/2 ved Vesborg Fyr på Samsø. En del af kokslasten måtte lægtes før skibet atter kom flot.

1953:

Oplagt nogle måneder i Esbjerg. Oplagt i Svendborg fra 28/11.

1954:

Atter i fart fra 22/6.

1956:

Solgt 20/11 til C.M. Estrella Azul y Rombo Blanco, Panama. Omdøbt til ”Constantine C”. Ved den lejlighed fik skibet installeret oliefyring.

1957:

Da salgssummen ikke blev betalt jævnfør betingelserne, blev skibet beslaglagt i Stockholm 19/11, og derefter oplagt i Sydhavnen, København fra 19/12.

1958:

Solgt /5 til Pothos Shipping Co., Liberia. Omdøbt til “Potho”.

1962:

Under rejse 15/3 Novorosisk til Ancona stranded skibet syd for Ancona og brækkede I to dele. 10 personer omkom.

 


"Hans Mærsk"
Foto: Vidar Krogstad´s arkiv.

Tilbage til A.P. Møller/Mærsk