S/S.

”Gunvor Mærsk”

Hjemsted:

Aalborg.

Kaldesignal:

OXNH.

Byggeår:

1931.

Byggested:

Wm. Gray & Co., West Hartlepool, England.

Byggenr:

1045.

Besætning:

 

Køl lagt:

 

Antal TEU’s:

 

Søsat:

10/7-1930.

Antal  reefers:

 

Længde:

84,25 m.

Brt:

3.300.

Hovedmaskine:

1 stk. 3 cyl. dampmaskine.

Bredde:

12,89 m.

Nrt:

1.984.

HK:

1.160 ihk.

KW:

 

Dybgang:

5,70 m.

Tdw:

1.162.

Fart i knob:

10,0.

Prøvetur:

 

Periode i fart:

1934 – 1955.

Ex. Navne:

”Livingstone III”, ”Josephine Gray”.

Leveret:

3/3-1931.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

 

Salgsår:

1955.

 

Rederi: D/S af 1912 A/S.                                                                                                    IMO-nummer: 5017761.

Skibets videre historie:

1931:

Egentlig kontraheret til C. Matthiesen, Bergen og navngivet ”Livingstone III”. Inden afleveringen blev det overtaget af værftet pga. rederiets ophør ved ejerens død.

1931:

Afleveret 3/3 til Wm. Gray & Co., West Hartlepool. Omdøbt til ”Josephine Gray” (Korr. reder: W.E. Hinde, Cardiff).

1934:

Solgt 1/5 til D/S af 1912 A/S. Nord- / Østersøfart og Middelhavet, Nord- og Sydamerika. Omdøbt til ”Gunvor Mærsk”.

1940:

Ankom 8/4 til Leith i ballast. Beslaglagt af MOWT (foreløbig dog overtaget af Admiralitetet til tjeneste for Sea Transport S, hvorfor Service, hvorfor det sejlede under hvide orlogsflag). Allerede 23/6 blev skibet lastet med militære køretøjer og ammunition til de engelske ekspeditionsstyrker i Norge. Afgik samme aften med navn og hjemsted overmalet med kurs mod Namsos i Norge. Næste rejse med krigsmateriel gik til Harstad (Lofoten), hvorefter det blev sendt til Canada (nu bestyret af Lambert Brothers Ltd., London) Sejlede i fart på Nordatlanten mellem Skotland og især Halifax, Canada (ar også med i den berygtede konvoj S.C. 42, hvor 1/3 af af de 63 skibe blev torpederet). (Overfarterne tog i gennemsnit 18-19 døgn, afhængig af vejret og konvojens hastighed, kortest om sommeren under 14 døgn, om vinteren op til 4 uger).

1945:

Tilbageleveret 7/9 i Newcastle.

1948:

Under rejse /2 med koks fra Rotterdam til Danmark brækkede rorkæden under dækslasten. Det lykkedes at rigge en nødstyring til, og skibet reddede sig ind til Esbjerg.

1952:

Under rejse 3/5 fra Casablanca til Cork med fosfat opdagedes vand i agterlasten. En undersøgelse viste, at en plade var revnet i vandlinjen i bb. Side. Lækagen tætnedes midlertidigt, og skibet returnerede til Casablanca for reparation.

1955:

Solgt 16/12 til Rederi-A/B Angus, Mariehamn. Omdøbt til ”Angus” Senere overgået til Rederi-A/B Hera, Mariehamn (samme ejer).

1964:

Solgt /6 til Kim Trading Corp., Panama. Omdøbt til ”Robert”.

1969:

Grundstødte 19/6 under rejse fra Galatz til Chioggia (Adraterhavet) ud for øen Othonoi med en last tømmer. Skibet blev stærkt beskadiget. Bjærget og slæbt ind til Piræus, hvor det blev kondemneret. Efter endu et ejerskifte påbegyndtes ophugning i Piræus.

 


"Gunvor Mærsk"
Foto: Widar Krogstad´s arkiv.

Tilbage til A.P. Møller/Mærsk