M/S. |
”Gudrun Mærsk” |
Hjemsted: |
København, |
Kaldesignal: |
OZEH. |
|||||||
Byggeår: |
1937. |
Byggested: |
Odense Staalskibsværft, Odense, Danmark. |
|||||||||
Byggenr: |
63. |
Besætning: |
|
|||||||||
Køl lagt: |
|
Antal TEU’s: |
|
|||||||||
Søsat: |
24/10-1936. |
Antal
reefers: |
|
|||||||||
Længde: |
99,73 m. |
Brt: |
2.294. |
Hovedmaskine: |
1 stk. B&W type 663-TF-130. |
|||||||
Bredde: |
14,08 m. |
Nrt: |
1.344. |
HK: |
3.000 ihk. |
KW: |
|
|||||
Dybgang: |
5,46 m. |
Tdw: |
4.050. |
Fart i knob: |
14,0. |
|||||||
Prøvetur: |
|
Periode i fart: |
1937 – 1955. |
Ex. Navne: |
|
|||||||
Leveret: |
15/1-1937. |
Sidste tur: |
|
|
||||||||
Indsat: |
|
Salgsår: |
1955. |
|
||||||||
Rederi: D/S af 1912 A/S.
IMO-nummer: 5228877. |
||||||||||||
Skibets videre historie: |
||||||||||||
1938: |
Kollideret 12/10 på Themsen med ”Umvuma” (UK) og stærkt beskadiget. |
|||||||||||
1940: |
D, 9/4 befandt ”Gudrun Mærsk” sig i Det Indiske Ocean under rejse fra Limerick til Bombay, hvotil skibet ankom 15/4. Overtaget af MOWT og bestyret først af Thos. Dunlops & Sons, Glasgow, senere af Thos. Brocklebank Ltd., Liverpool. |
|||||||||||
1941: |
Deltog /12 som forsyningsskib i et togt mod Lofoten og returnerede bl.a. med 72 norske flygtninge. |
|||||||||||
1942: |
Deltog bl.a. som forsyningsskib i invasionen af Nordafrika. |
|||||||||||
1943: |
Deltog som forsyningsskib i invasionen Sicilien og Italien. Senere udrustet som benzintransportskib i fortsat tjeneste i Middelhavet. |
|||||||||||
1944: |
Deltog fra 7/6 i invasionen på Omaha Beach i Nordmandiet. Skibet foretog tre rejser med benzin i dunke, derefter var den undersøiske pipeline færdig. De resterende rejser var med proviant og brobygningsmaterialer samt tropper. |
|||||||||||
1945: |
Ca. /1 indsat i Stillehavsflådens forsyningflåde. Her deltog det bl.a. i operationerne ved Okinawa og Guam. |
|||||||||||
1946:
1951:
1954: |
Tilbageleveret 24/5 i Glasgow. Under bunkring 25/6 i Baltimore opstod der brand i maskine og aptering. Der opstod brand i apteringen 21/3 mens skibet lå i Philladelphia. 3 mand omkom. |
|||||||||||
1961: |
Umiddelbart efter losning af 500 tons naftalin 25/4 i New York, opstod der pludselig en kraftig brand med vældige røgskyer i ladningen på kajen. Skibet, der havde en ladning kork på dækket, blev hurtigt slæbt ud midt i havnen af tililende bugserbåde, |
|||||||||||
1955: |
Solgt 13/5 til D/S Hetland, København, Først 24/7 blev skibet omdøbt til ”Sandaa”. |
|||||||||||
1962: |
Solgt til Naviera Dorhex Ltd., Monrovia. Omdøbt til ”Mateo”. |
|||||||||||
1964: |
Solgt til Seven Seas Corporation, Monrovia uden navneændring. |
|||||||||||
1966: |
Solgt /3 til Evia Compania Naviera S.A., Panama. Omdøbt til ”Maya”. |
|||||||||||
1968: |
Overført til græsk flag og omdøbt til ”Olympic”. |
|||||||||||
1974: |
Solgt Gloriosa Primera Compania Naviera S.A., Piræus, og omdøbt til ”Uniforce”. |
|||||||||||
1975: |
Solgt til Costamara Shipping Co, S.A., Piræus, og omdøbt til “Apollo”. |
|||||||||||
1919:
1979: |
Solgt til Cerolane Shipping Co. Inc., Piræus, og omdøbt til “Carmen” Ophugget i Laurion, Grækenland. |
"Gudrun Mærsk" Foto: Widar Krogstad´s arkiv. |