M/T.

”Gjertrud Mærsk”

Hjemsted:

København.

Kaldesignal:

OYDE.

Byggeår:

1960.

Byggested:

Odense Staalskibsværft A/S, Odense, Danmark.

Byggenr:

153.

Besætning:

 

Køl lagt:

 

Antal TEU’s:

 

Søsat:

12/1-1960.

Antal  reefers:

 

Længde:

194,24 m.

Brt:

16.635.

Hovedmaskine:

1 stk. B&W type 774-VTBF-160.

Bredde:

22,64 m.

Nrt:

9.912.

HK:

9.200 ihk.

KW:

 

Dybgang:

10,76 m.

Tdw:

26.600.

Fart i knob:

14,0.

Prøvetur:

 

Periode i fart:

1960 – 1971.

Ex. Navne:

 

Leveret:

30/4-1960.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

 

Salgsår:

1971.

 

Rederi:   Tank og Ruteskibe i I/S, København.                                                               IMO-nummer: 5131508.

Skibets videre historie:

1971:

Solgt 30/3 til Ocean Tramping Ltd. Hong Kong. Omdøbt til ”Chinshakiang”. Senere overført til det kinesiske ejede Golden City Maritime Corp., Panama.

1977:

Officielt solgt til Den Kinesiske Regering, Kina. (Repræsenteret ved Cosco). Omdøbt til ”Qi Lin Hu”.

1987:

Omdøbt til ”Da Qing 16”.

2006:

Ifølge Lloyds register i forsat fart. Fortsat skæbne uvis.

 

 


"Gjertrud Mærsk"
Foto: Gert Pedersen´s arkiv.

"Gjertrud Mærsk"
Foto: Widar Krogstad´s arkiv.


Tilbage til A.P. Møller/Mærsk