M/S. |
”Gertrude Mærsk” |
Hjemsted: |
Svendborg. |
Kaldesignal: |
NHRD/OYFE. |
|||||||
Byggeår: |
1930. |
Byggested: |
Odense Staalskibsværft, Odense, Danmark. |
|||||||||
Byggenr: |
37. |
Besætning: |
|
|||||||||
Køl lagt: |
|
Antal TEU’s: |
|
|||||||||
Søsat: |
21/1-1930. |
Antal
reefers: |
|
|||||||||
Længde: |
127,68 m. |
Brt: |
5.038. |
Hovedmaskine: |
2 stk B&W type 663-TF-130. |
|||||||
Bredde: |
16,67 m. |
Nrt: |
3.155. |
HK: |
5.300 ihk. |
KW: |
|
|||||
Dybgang: |
7,74 m. |
Tdw: |
8.665. |
Fart i knob: |
13,5. |
|||||||
Prøvetur: |
|
Periode i fart: |
1930 – 1955. |
Ex. Navne: |
|
|||||||
Leveret: |
16/5-1930. |
Sidste tur: |
|
|
||||||||
Indsat: |
|
Salgsår: |
1955. |
|
||||||||
Rederi: Tank- og Ruteskibe i
I/S, København.
IMO-nummer: 5374420. |
||||||||||||
Skibets videre historie: |
||||||||||||
1930: |
”Gertrude Mærsk” var rederiets første skib bygget specielt til liniefart. Indsat på ruten USA – Fjernøsten, senere på linien jorden rundt. |
|||||||||||
1935: |
I trampfart. |
|||||||||||
1937: |
Mens ”Gertrude Mærsk” lå fortøjet 2/9 i Hong Kong i tyfonbøje nr. 9 under en tyfon, sås en damper komme drivende ned mod skibet. Det forsøgtes ved maskinmanøvre at afværge kollisionen, men kl. 03.44 tørnede det andet skib med styrbord side mod ”Getrude Mærsk´s bov, hvorved ankerspillet sprængtes, og fortøjningskæden løb ud i tamp. Da kæden totnede op, sprængtes klydset, og kæden brækkede, hvorefter ”Gertrude Mærsk” gik i drift med det andet skib hængene på boven. Det lykkedes ”Gertrude Mærsk” at komme fri, men det tørnede nu mod et andet skib i læ, der var let. Endelig kom ”Gertrude Mærsk” fri, men derefter drev det ned mod et tredje skib. Inden det lykkedes at komme fri slingrede skibene gentagne gange hårdt mod hinanden. Det viste sig senere, at ”Gertrude Mærsk” havde fået stævnen bøjet, flere buler og huller i boven, styrbords side skanseklædning samt flere plader i styrbords side meget medtaget og bulet, flere huller i skibssiden, det opretstående, broen, promenadedæk, og båddæk meget havareret og ødelagt. |
|||||||||||
1940: |
D. 9/4 befandt skibet sig i japansk farvand, men fortsatte sin sejlads først til Shanghai og derefter Manila i forståelse med England og USA. |
|||||||||||
1941: |
Overtaget 30/3 af U.S. WSA. Oplagt i USA frem til sommeren. Sat under Panama flag, og bestyret af American President Lines. Omdøbt til ”Cavalcade”. Derefter sat i fart på Nordatlanten, ind imellem også flere rejser fra USA til Middelhavet. Sejlede desuden forsyninger til Nordmandiet og senere Antwerpen i forbindelse med invasionen. |
|||||||||||
1946: |
Tilbageleveret 27/5 i Newport News. |
|||||||||||
1955: |
Solgt 22/12 til Rickmers Rhederei AG, Bremerhaven. Omdøbt til ”Ursula Rickmers”. |
|||||||||||
1964: |
Ankom 7/9 til Hamburg efter salg til ophugning. |
"Gertrude Mærsk" Foto: Widar Krogstad´s arkiv. |