M/T. |
”Gerd Mærsk” |
Hjemsted: |
København. |
Kaldesignal: |
OWZY. |
|||||||
Byggeår: |
1977. |
Byggested: |
O/Y Wärtsilä A/B Turku, Finland. |
|||||||||
Byggenr: |
1224. |
Besætning: |
|
|||||||||
Køl lagt: |
|
Antal TEU’s: |
|
|||||||||
Søsat: |
12/2-1976. |
Antal
reefers: |
|
|||||||||
Længde: |
170,54 m. |
Brt: |
18.209. |
Hovedmaskine: |
1 stk. Sulzer type 6RND76. |
|||||||
Bredde: |
26,14 m. |
Nrt: |
11.047. |
HK: |
12.166. |
KW: |
|
|||||
Dybgang: |
11,34 m. |
Tdw: |
29.999. |
Fart i knob: |
15,75. |
|||||||
Prøvetur: |
|
Periode i fart: |
1979 – 1987. |
Ex. Navne: |
”Messianiki Anatoli” |
|||||||
Leveret: |
19/2-1977. |
Sidste tur: |
|
|
||||||||
Indsat: |
|
Salgsår: |
1987. |
|
||||||||
Rederi:
Tank og Ruteskibe i I/S,
København.
IMO-nummer: 7359503. |
||||||||||||
Skibets videre historie: |
||||||||||||
1977: |
Afleveret til Seavalor Ocean Transports, Liberia under navnet ”Messianiki Anatoli”. |
|||||||||||
1979: |
Solgt 25/6 til Tank og Ruteskibe i I/S, København. Omdøbt til ”Gerd Mærsk”. |
|||||||||||
1981: |
På vej mod Boston 19/2 med benzin og fyringsolie tørnede skibet i tæt tåge mod en bropille i Newport, hvorved stævnen blev trykket halvanden meter ind. Det indtrængende vand bevirkede, at skibet kom til at stikke for bybt til at kunne gå til kaj for en nærmere undersøgelse. En lægter blev tilkaldt, og en del af olielasten blev losset, så forskibet kom til at ligge højere. Reparert i Frederikshavn. |
|||||||||||
1987: |
Solgt til The Maersk Co Ltd., London. Omdøbt til ”Maersk Gannet”. |
|||||||||||
1999: |
Fra /3 anvendt som depotskib ud for øen Ascension. |
|||||||||||
2002: |
Solgt til Middle Holdings S.A., San Lorenzo. Omdøbt til ”Gannet”. |
|||||||||||
2007: |
Solgt /8 til Olimpex Nigeria Ltd., Nigeria. Omdøbt til ”Phoenix” |
|||||||||||
2009: |
Solgt /12 til Marika Investments Ltd., Nigeria uden navneændring. |
|||||||||||
2010: |
Ophugget /11. |
"Messiniaki Anatoli" i flydedok hos Blohm & Voss, Hamburg sidst i 1970érne Foto: Jörg Seyler. |
"Gerd Mærsk" Foto: Gert Pedersen´s arkiv. |