T/S. |
”Emilie Mærsk” |
Hjemsted: |
København. |
Kaldesignal: |
NDPK/OXMA. |
|||||||
Byggeår: |
1922. |
Byggested: |
Odense Staalskibsværft, Odense, Danmark. |
|||||||||
Byggenr: |
4. |
Besætning: |
|
|||||||||
Køl lagt: |
|
Antal TEU’s: |
|
|||||||||
Søsat: |
25/4-1922. |
Antal
reefers: |
|
|||||||||
Længde: |
86,84 m. |
Brt: |
2.243. |
Hovedmaskine: |
1 stk dampturbine. |
|||||||
Bredde: |
12,92 m. |
Nrt: |
1.347. |
HK: |
915. |
KW: |
|
|||||
Dybgang: |
6,07 m. |
Tdw: |
3.800. |
Fart i knob: |
10,0. |
|||||||
Prøvetur: |
|
Periode i fart: |
1922 – 1941. |
Ex. Navne: |
|
|||||||
Leveret: |
14/7-1922. |
Sidste tur: |
|
|
||||||||
Indsat: |
|
Salgsår: |
|
|
||||||||
Rederi: D/S af 1912 A/S.
IMO-nummer: 5605713. |
||||||||||||
Skibets videre historie: |
||||||||||||
1928: |
Dampturbinen udskiftet med 1 stk. 3 cyl. dampmaskine med spilddampturbine på i alt 1.275 ihk, |
|||||||||||
1940: |
Ankom 9/4 til Kolding for losning af korn fra Norfolk. Derefter i hjemmeflåden. |
|||||||||||
1941: |
Under rejse 14/1 med papir fra Gøteborg til Delfzijl med tyske navigationsofficerer ombord, grundstødte skibet ud for Borkum. Under manøvre for at komme flot løsnedes rorstammen fra rorbladet. 15/1 viste det sig, at kedlerne havde givet sig, hvorfor trykket blev taget af dem. Da der nu ikke fandtes damp til losning, kunne skibet ikke lægtres , og slæbebådene måtte opgive alle forsøg på at slæbe skibet fri. 18/1 konstateredes det, at fyrpladsdørken var trykket op, og ved nærmere undersøgelse viste det sig, at det samme var tilfældet med hele skibsbunden. 21/1 blev bjærgning opgivet. Hele besætningen blev reddet. |
"Emilie Mærsk" Foto: Widar Krogstad´s arkiv. |