M/S.

”Ellen Mærsk”

Hjemsted:

København.

Kaldesignal:

OUWH.

Byggeår:

1950.

Byggested:

Mitsui Zonen K.K., Tamano, Japan.

Byggenr:

547.

Besætning:

 

Køl lagt:

 

Antal TEU’s:

 

Søsat:

9/9-1949.

Antal  reefers:

 

Længde:

119,85 m.

Brt:

4.689.

Hovedmaskine:

1 stk. B&W type 762-VTF-115.

Bredde:

15,88 m.

Nrt:

3.270.

HK:

4.500 ihk.

KW:

 

Dybgang:

6,54 m.

Tdw:

6.425.

Fart i knob:

14,5

Prøvetur:

 

Periode i fart:

 1950 - 1969.

Ex. Navne:

 

Leveret:

 4/3-1950.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

 

Salgsår:

 1969.

 

Rederi:   A/S D/S Svendborg.                                                                                            IMO-nummer: 5102097.

Skibets videre historie:

1952:

Grundstødt 20/9 under rejse fra Miri, Borneo til Hong Kong med stykgods på Louisa Reef i Det Kinesiske Hav. Observationer viste, at revet tilsyneladende lå 4 sømil østligere end angivet i det af skibet benyttede søkort. Det antages, at grundstødningen skyldtes uforsigtig navigering.

1955:

Beskadiget 12 - 14/11 ved brand i bomuldslast i Kobe

1960:

Beskadiget /1 ved brand i Hong Kong

1969:

Solgt 27/6 til Claudine Transport Corporation, Monrovia. Omdøbt til ”Claudine”

1969:

Solgt 30/12 til Hong Kong Ocean Shipping Co. Ltd., Monrovia. Omdøbt til “Cheung Chau”.

1979:

Solgt til ophugning i Kaohsiung, hvortil skibet ankom 19/2.

 


"Ellen Mærsk"
Foto: Gert Pedersen´s arkiv.

Tilbage til A.P. Møller/Mærsk