T/T. |
”Elisabeth Mærsk” |
Hjemsted: |
København. |
Kaldesignal: |
OYJS. |
|||||||
Byggeår: |
1968. |
Byggested: |
Odense Staalskibsvæft A/S, Lindø, Danmark. |
|||||||||
Byggenr: |
23. |
Besætning: |
|
|||||||||
Køl lagt: |
|
Antal TEU’s: |
|
|||||||||
Søsat: |
20/3-1968. |
Antal
reefers: |
|
|||||||||
Længde: |
268,47 m. |
Brt: |
53.227. |
Hovedmaskine: |
1 stk. Stal-Laval AP 24 dampturbine. |
|||||||
Bredde: |
38,74 m. |
Nrt: |
35.998. |
HK: |
24.000 bhk. |
KW: |
|
|||||
Dybgang: |
14,11 m. |
Tdw: |
100.700. |
Fart i knob: |
17,0. |
|||||||
Prøvetur: |
|
Periode i fart: |
1968 – 1979. |
Ex. Navne: |
|
|||||||
Leveret: |
9/5-1968. |
Sidste tur: |
|
|
||||||||
Indsat: |
|
Salgsår: |
1979. |
|
||||||||
Rederi:
Tank- og Ruteskibe i I/S,
København.
IMO-nummer: 6815110. |
||||||||||||
Skibets videre historie: |
||||||||||||
1979: |
Solgt 4/9 til Maersk Co. Ltd., London. Omdøbt til ”Maersk Buchan” for at indgå i charter til BP og ændret til til indsættelse i pendulfart (shuttle tanker) mellem Buchan oliefeltet i Nordsøen og raffinaderier. |
|||||||||||
1986: |
Solgt til Felicity Corp., Grækenland. Omdøbt til ”Felicity”. |
|||||||||||
1987: |
Under rejse 2/10 i Den Persiske Golf fra Larak til Kharg blev skibet ramt af et missil. Der opstod brand i maskinrummet, men det lykkedes at nå ind til Larak næste dag. |
|||||||||||
1990: |
Lå /11 stadig i Larak og ventede på ophugning. Videre skæbne uvis. |
"Elisabeth Mærsk" Foto: Gert Pedersen´s arkiv. |