M/T.

”Eleonora Mærsk””

Hjemsted:

København.

Kaldesignal:

OZDH.

Byggeår:

1936.

Byggested:

Deutsche Werft AG, Hamburg, tyskland.

Byggenr:

177.

Besætning:

 

Køl lagt:

 

Antal TEU’s:

 

Søsat:

7/11-1936.

Antal  reefers:

 

Længde:

153,71 m.

Brt:

10.694.

Hovedmaskine:

1 stk. 2 takts MAN dobbeltvirkende.

Bredde:

20,94 m.

Nrt:

6.529.

HK:

4.500 ihk.

KW:

 

Dybgang:

10,39 m.

Tdw:

15.900.

Fart i knob:

13,5.

Prøvetur:

 

Periode i fart:

1936 – 1941.

Ex. Navne:

 

Leveret:

19/12-1936.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

 

Sænket:

1941.

 

Rederi:   Tank og Ruteskibe i I/S, København.                                                               IMO-nummer: 5252828.

Skibets videre historie:

1940:

Ved Danmarks besættelse befandt ”Eleonora Mærsk” sig på rejse fra Durban til Abadan i ballast og passerede 9/4 Hormus Strædet på vej ind i Den Persiske Golf. Skibet ankom 11/4 til Shatt el Arab og blev standset af engelske krigsskibe, der opfordrede det til at søge britisk havn på øen Bahrain. Fra Isbrandtsen-kontoret i New York kom derimod en telegrafisk ordre om at gå til neutral havn. Der afsejledes derfor til persisk territorium, hvor der kastedes anker ud for Daiyer over for Bahrain. Der blev afholdt flere skibsråd, og den menige besætning samt 2 styrmand erklærede, at man med magt ville føre skibet til Bahrain, hvis kaptajnen modsatte sig dette. Stillet her overfor bøjede kaptajnen sig, og skibet afsejlede 24/4 til Bahrain. ( Der blev ikke senere rejst nogen mytterisigtelse). Beslaglagt af engelske myndigheder og overgivet til United Molasses Co., Columbo, og senere bestyret af dettes moderselskab, Athel Line, London. Resten af året forsatte skibet sin sejlads i Det Indiske Ocean.

1941:

Omkring nytår blev skibet sendt til Middelhavet. Ankom 27/4 til Suda Bay, Kreta, med olieforsyninger til diverse krigsskibe og blev liggende her som depotskib. Skibet var gentagne gange udsat for luftangreb med skader til følge, og da bombningen af de opankrede skibe tiltog, slog besætningen lejr på kysten, og kun nogle få ad gangen var ombord for kortere tid.

17/5 blev ”Eleonora Mærsk2 ramt af bomber i agterskibet. Hele tankdækket agter var blæst op og hang over løbebroen, og der gik straks ild i de 4000 tons fuel olie, hvad der medførte voldsom brand i de følgende 16 – 17 døgn. Alt brandslukningsudstyr var ødelagt, og ilden bredte sig til apteringen og maskinrummet. 20/5 kom besætningen til en britisk flådelejr, hvorfra 16 senere blev evakueret til Egypten. 21 måtte overgive sig til tyskerne.

1948:

Hævet 23/10 og slæbt ind til Piræus. Oplagt.

1950:

Solgt /12 til J. A. Reinecke, Hamburg.

1951:

Slæbt fra Piræus 29/3, ankom 23/4 til AG Wesser Werke, Bremen. Efter 7 måneders reparationsarbejde, hvor skibet blev forlænget med godt 10 m. En ny MAN hovedmotor og hjælpemaskineri blev installeret.  Afleveret 24/11 til Roland Tankfahrt (J. A. Reinecke), Hamburg. Omdøbt til ”Roland”.

1956:

Overført til J. A. Reinecke GmbH, Bremen.

1959:

Oplagt 28/2 i Hamburg.

1959:

Solgt 18/12 til ophugning i Italien. På grund af skibets gode stand ønskede man dog at bibeholde det, og mod betaling af ekstrapræmie blev der givet tilladelse til videresalg.

1960:

Solgt /5 til F. Pittaliga fu Giacomo, Genova. Omdøbt til ”Ninin”.

1961:

Solgt til Armamente F. Pittaglia S. A., Genova og oplagt her til ultimo /7.

1963:

Solgt til Imprese Marittime SRL, Genova. Omdøbt til ”Minerva”.

1963:

Ankom 5/7 til La Spezia for ophugning.

 


"Eleonora Mærsk"
Foto: Widar Krogstad´s arkiv.

Tilbage til A.P. Møller/Mærsk