S/S. |
”Effie Mærsk” |
Hjemsted: |
Svendborg. |
Kaldesignal: |
NFTB/OYCA. |
|||||||
Byggeår: |
1925. |
Byggested: |
Odense Staalskibsværft, Odense, Danmark |
|||||||||
Byggenr: |
12. |
Besætning: |
|
|||||||||
Køl lagt: |
|
Antal TEU’s: |
|
|||||||||
Søsat: |
30/11-1924. |
Antal
reefers: |
|
|||||||||
Længde: |
71,11 m. |
Brt: |
1.308. |
Hovedmaskine: |
1 stk 3 cyl. dampmaskine. |
|||||||
Bredde: |
11,37 m. |
Nrt: |
772. |
HK: |
660 ihk. |
KW: |
|
|||||
Dybgang: |
5,73 m. |
Tdw: |
2.130. |
Fart i knob: |
9,0. |
|||||||
Prøvetur: |
|
Periode i fart: |
1925 – 1954. |
Ex. Navne: |
|
|||||||
Leveret: |
24/1-1925. |
Sidste tur: |
|
|
||||||||
Indsat: |
|
Salgsår: |
1954. |
|
||||||||
Rederi: A/S
D/S Svendborg.
IMO-nummer: 5151270. |
||||||||||||
Skibets videre historie: |
||||||||||||
1933: |
Påsejlet 26/1 i tær tåge på Mersey floden, hvorved stævnen blev stærkt beskadiget. |
|||||||||||
1938: |
Ankom 9/2 til København for oplægning. |
|||||||||||
1940: |
Ankom ¾ til Aarhus for losning af kul fra Glasgow. |
|||||||||||
1940- |
1945: I hjemmeflåden. |
|||||||||||
1940: |
Kolliderede 7/5 i Kielerbugten i tæt tåge med ankerligger. Der sejledes langsomt frem, men da der hørtes tågesignal fra en ankerligger forude, blev maskinen stoppet. Kort efter kom ankerliggeren til syne ret forude, og maskinen beordredes straks fuld kraft bak. Da skibets fart imidlertid tiltog, blev maskintelegrafen slået frem og tilbage flere gange, hvorefter der på ny blev slået fuld kraft bak. Umiddelbart efter tørnede skibet med stævnen ind i andet skibs låring. Der opstod en del skader på begge skibe. Årsagen til kollisionen var, at den vagthavende maskinmester ved en fejltagelse lod maskinen gå fuld kraft frem i stedet for fuld kraft bak. |
|||||||||||
1942: |
Kollideret 2/4 i Østersøen under rejse fra Gotenhafen til København med koks, Under sejlads i konvoj efter isbryderen ”Isbjørn” løb denne fast i isen, og de efterfølgende skibe i konvojen blev involveret i en harmonikakollision. Under rejse 6/10 fra Stora Vika til Aalborg med cementklinker grundstødte skibet i diset vejr med lods ombord ved Hals Barre. Grundstødningen skyldtes antageligt, at ”Effie Mærsk” var kommet så tæt op mod grunden, at skibet er blevet suget mod denne. Kom flot ved egen hjælp. |
|||||||||||
1954: |
Under en orkanagtig storm /9 fik skibet 40 grader slagside i Nordsøen uden for Edinburgh. Slæbebåde gik til assistance. |
|||||||||||
1954: |
Solgt 21/10 til C.M. Estrella Azul y Rombo Blanco, Costa Rica. Omdøbt til ”Rombus”. |
|||||||||||
1956: |
Solgt 27/2 til Rhederei Hinrich Peters, Hamburg. Omdøbt til ”Hinrich Peters”. Ombygget til oliefyring, ligesom broindretning og aptering blev moderniseret. |
|||||||||||
1962: |
Solgt 27/12 til ophugning. Dette var en følgevirkning af den ophugningsaktion, som den tyske forbundsregering havde indledt og støttede med tilskud. |
|||||||||||
1963: |
Slæbt fra Hamburg til Bremerhaven 22/4. Ophugningen blev fuldført i løbet af 1963. |
"Effie Mærsk" Foto: Widar Krogstad´s arkiv. |